17 dager etter premieren av «Barbie» har filmen over én milliard dollar i billettinntekter. Det er første gang en kvinne-regissert film passerer milepælen. I Norge er filmen en av hovedgrunnene til at vi har hatt tidenes nest beste kinosommer.
Jonas Matzow Gulbrandsens nye spillefilm har allerede fått mye omtale, selv om det fortsatt er noen uker til premieren. Nå er den planlagte førpremieren avlyst.
– Dette er helt fantastiske tall, sier Film & Kino-direktør Espen Lundberg Pedersen om sommerens besøkstall på norske kinoer. Og det skyldes ikke bare «Barbenheimer».
I god tid før sin norske premiere 1. september, har Margreth Olins naturdokumentar «Fedrelandet» blitt valgt ut til et av verdens største publikumsfestivaler – en døråpner til det Nordamerikanske markedet.
«Ellos eatnu – La elva leve» har fått åtte nominasjoner til Amandaprisen 2023 og er dermed filmen med flest nominasjoner. «Krigsseileren» følger like bak.
Til tross for at produksjonsselskapet hadde fem serier som alle lå an til å få en ny sesong, endte de med å måtte legge ned. – Vi merker at flere sliter med å få nok jobb nå.
Fenomenet har lange og dype tradisjoner i Norge. Men er det på vei ut? Eller vil vi fortsette å være storkonsumenter også i påsken? Og hvorfor sluker vi nordmenn krim på høykant?
Det lille produksjonsselskapet Sølvrev har på kort tid klart å markere seg både nasjonalt og internasjonalt. Med base i Bergen har Sølvrev laget musikkvideoer for store navn som Aurora, Sigrid, Ruben og The Kid Laroi – for å nevne noen.