Jeg har lenge sett med sorg og frustrasjon på omveltningene i min egen fødeby hvor jeg fortsatt bor, men hvor færre og færre bygninger og detaljer fester seg til følelsene. Nesten alt som var er revet, og det som er kommet opp i stedet er følelsesløst, skriver Svein Inge Olsen.
Magne Lerø er på et usunt spor om han vil gjøre kunst og kultur kommersiell, eller rett og slett overlater det til tidsånden, slik jeg får inntrykk av, skriver Svein Inge Olsen.
Motkulturer har aldri vært viktigere enn i dag. Derfor er det særlig viktig at vi får en kulturminister som er i stand til å holde tunga rett i munnen, skriver Svein Inge Olsen.
Det foregår en digital revolusjon og en seksuell revolusjon, og «cancel culture» gjør seg stadig gjeldende. Protestfestivalen har aldri vært mer nødvendig enn nå, skriver Svein Inge Olsen.
Originalene er mer eller mindre blitt borte til fordel for konformitet. Selv om vi lever i et demokrati, kan trakassering og økt konformitetspress føre til at mindretall i større grad skjuler seg, sitt liv og sine meninger, skriver Svein Inge Olsen.
Den amerikanske cowboyforfatteren Nick Tosches skrev en gang om den amerikanske cowboyen: Han blir født, vokser opp, gifter seg, roter litt rundt og så dør han. Det er en merkelapp som kan settes på mange typer mennesker, skriver Svein Inge Olsen.
Protestfestivalen ble unnfanget i Jens Bjørneboes ånd, og derfor var det naturlig at det var han og Henrik Wergeland som var festivalens første inspiratorer, skriver primus motor bak Protestfestivalen, Svein Inge Olsen.
«Selv om vi alle har rett til å ytre oss, har vi ikke samme frihet til å bli hørt. Den friheten har blitt monopolisert av de få som eier, bekoster og styrer våre medier,» skriver Svein Inge Olsen.
Det er koronaen alt har handlet om de siste månedene. Konsertsommeren er avlyst. Kinoen ble stengt i flere måneder. Mens gamle filmklassikere bare ble borte fra skjermene, skriver Svein Inge Olsen.
Når vi plutselig utfordres av sykdom hos oss selv eller hos de nærmeste, oppdager vi gjerne at vi står nærmere livet enn ellers, skriver Svein Inge Olsen.
Vi har tillatt oss med ironi og sarkasme å lage en parafrase – tilpasset vår tid – på Jens Bjørneboes dikt «Ti bud til en ung mann som vil frem i verden».
Hva i alle dager skjer i Kristiansand? En lang artikkel om en kornsilo for kunst som satte fyr på debatten, om Sørlandsnyhetene og den kapitalsterke fiffen som mistet makten i byen.