Heilnorsk storfilm vil ta «et badass, moderne troll» ut i verden
For når menneskene sprenger i selveste Dovrefjell, får det konsekvenser.
– «Noe» kommer ut av fjellet etter at vi mennesker har brøytet oss frem uten hensyn. Og vi er ingenting når naturen slår tilbake, sier Ine Marie Wilmann, som spiller den hardt prøvede paleontologen Nora i Netflix-satsingen «Troll» – som får global premiere 1. desember.
For naturen spiller en viktig rolle i sjangerfilmen – fordi troll er en del av naturen, ifølge premissene i manus. Dette er første gang at troll er brukt som en hovedkarakter på film, hevder produsentene. Og da snakker vi ikke om de dumme, litt treige trollene som nordmenn flest kjenner fra folkeeventyrene.
Nei, her er det et troll som har hukommelse, følelser som empati og aggresjon, er veldig stort, har solide kamuflasjeevner og som altså våkner opp, ganske så rasende – til de umiskjennelige tonene av Grieg-klassikeren.
– Vi har laget film om noe av det norskeste som finnes, troll, og da passer det bra å kunne bruke noe av den norskeste musikken som finnes, fastslår den ene av «Troll»-produsentene, Kristian Strand Sinkerud fra Motionblur, mens makkeren Espen Horn legger til:
– Finnene tok julenissen, så nå sikret vi oss trollene.
Millioner følger med
Det er filmskaperen Roar Uthaugs gamle drøm som endelig går i oppfyllelse nå når «Troll» blir å se. Han fikk ideen da han så filmtrailerne til «Jurassic Park» og «Godzilla» tilbake i 1998.
– Jeg tenkte på Kittelsens «Troll på Karl Johan», og hva som ville skjedd hvis det virkelig hendte. Jeg tenkte at vi burde lage en norsk film med troll, forteller Uthaug til NTB. Som i filmen lar en av karakterene, folkloreforskeren Tobias, spilt av Gard B. Eidsvold, vise frem et postkort av Kittelsens 1892-verk.
– I dag kan man skape de bildene man har i hodet, også her i Norge, sier Uthaug om at hans gamle idé endelig har fått liv. Som kjent har han prøvd seg både i Hollywood, med «Tomb Raider», og «Bølgen» her hjemme. Produsentene Horn og Strand Sinkerud sier Norge endelig har kommet dit som filmnasjon at vi kan lage en slik film i Norge.
For trollet vi møter, er heilnorsk. Selv om filmen skal ut på Netflix internasjonalt, er alle skuespillerne norske, innspillingen er gjort i Norge – og filmen laget av norske og nordiske krefter. Det later til å treffe: Hittil har 12,5 millioner sett traileren og teaseren for «Troll» før premieren når kalenderen bikker desember.
– Vi tror nordmenn vil elske den, samtidig som den vil slå an internasjonalt, sier Kristian Strand Sinkerud,
Spiller mot drone
Det er et imponerende troll som TV-seerne får møte, rundt 55 meter høyt – som hugget i stein. Størrelsen ble flittig diskutert i forkant.
– Ble det for lavt, ville det ikke være truende nok. Men det måtte heller ikke være for høyt – siden vi ikke har skyskrapere som New York og Tokyo, sier Uthaug og sikter til åstedene for King Kongs og Godzillas herjinger. Norge har bare Postgirobygget og Oslo Plaza, og de er allerede brukt i en norsk katastrofefilm, nemlig «Skjelvet».
Det gjaldt å bruke fantasien for skuespillerne, siden trollet kun eksisterer digitalt. Kim Falck, som spiller rollen som regjeringens spesialrådgiver ute i felten, sier de fikk kjørt seg skuespillerfaglig.
– Det gjaldt å forestille seg noe enormt som kom forbi!
Gard B. Eidsvold, nå glattraket, spiller den vilt beskjeggede folkloreforskeren Tobias som har trukket seg unna folk fordi de ikke tror på advarslene hans, og er også far til paleontologen Nora. I filmen møter han det enorme trollet, men røper:
– Jeg spiller mot en drone! Likevel føltes det reelt. En god skuespiller må tro på det fiktive, det smitter over. At en skuespiller «påstår» noe, slik jeg gjør med Tobias, er også en form for spesialeffekt.
Eidsvold har prøvd seg på folkeeventyr før, i «Askeladden»-filmene som slo blant sitt unge og familiepublikum, i likhet med Mads Sjøgård Pettersen, som denne gangen spiller spesialstyrkekaptein.
– «Troll» er som «Askeladden» for voksne, sier Sjøgård Pettersen.
Naturlengsel
Hovedrolleinnehaver Ine Marie Wilmann synes noe av det vakreste med «Troll» er at det er en hyllest til fantasien.
– Som min karakter sier: «Det utrolige er ikke umulig». Jeg tror mange av oss vil tilbake til fortellingene rundt leirbålet. Jeg har hatt fordommer mot sjangerfilm, men å oppleve folks engasjement i forkant av «Troll»-premieren har vært spesielt: Det er så mye forventning og glede. Ja – helt på den andre siden av jorden er det folk som gleder seg til å se dette eventyret. Fortellinger knytter oss sammen. Jeg tror vi trenger å drømme oss vekk, sier hun. Men legger mer alvorlig til:
– Så er trollet også en liten påminnelse om å se seg rundt før vi tramper over naturen.
Gard B. Eidsvold peker på hvordan det meste i vår moderne tid er temmet og forklart. Likevel bærer vi med oss en naturlengsel, tror han, og drar frem hvordan Isak i Hamsun-klassikeren «Markens grøde» forholder seg til naturen.
– Selv må jeg være nær naturen, for å komme vekk fra meg selv. I det ligger det en åpning mot det mytologiske, tror Eidsvold.
Selv kaller Roar Uthaug «Troll» for «et samtidig eventyr som skal føles som om det er på ordentlig». Han får ros av sine skuespillere for måten han er like begeistret på både når de store sjangerfilmscenene med droner, helikoptre og bazookaer går av stabelen, som når nære scener spilles inn.
– Han var opptatt av at vår innsats måtte være ekte, sann, menneskelig og ha hjerte, sier Ine Marie Wilmann. Og Uthaug selv er klar i talen:
– Har ikke filmen hjerte, og publikum heier på karakterene som er i fare kan man lage så mange spektakulære scener man vil!