Henriette Steenstrup fortsetter å spille karakteren hun selv har skapt, Pørni, beskrevet som «en hverdagshelt med feil og mangler med en kronisk følelse av å ikke gjøre nok for folk rundt seg – men også med enorm kraft og tro på at hun kan bety noe for noen».
Foto
Marius Bjellebø / Viaplay

«Pørni» vinner pris for beste europeiske manus

Publisert: 15. november 2021 kl 13.07
Oppdatert: 15. november 2021 kl 13.07

I helgen vanket det en ny, gjev pris til Henriette Steenstrups TV-serie «Pørni», nærmere bestemt European Script Award, som ble utdelt under Geneva International Film Festival.

Prisen, som i tillegg til æren også gir 10.000 Euro i prispenger, het tidligere Prix Genève og det er European Alliance for Television and Culture som står bak.

– Det er til og med prispenger, og det er ikke så ofte! sier en munter prisvinner Henriette Steenstrup til NTB.

Hun har slått sterkt an på hjemmebane, og kunne i oktober ta med to priser hjem fra Seriekritikerprisen 2021-utdelingen, for både beste norske skuespiller og beste norske komedie.

Og nå har «Pørni» funnet gjenklang hos en jury i Sveits også. The European Script Award ble opprettet i 1987 av EBU-underbruket European Alliance for Television and Culture, for å motivere nye manusforfattere til å skape seg karrierer innen fjernsyn.

Éngangsvidunder?

Og Henriette Steenstrup er like befriende ærlig som seriens hovedkarakter Pørni:

– Jeg ser jo fortsatt på meg selv som en skuespiller som på en måte har skrevet en serie. Er jeg en one trick pony? Det tenkte jeg selvfølgelig, sier hun rett ut.

En måned før «Pørni» hadde premiere i mai sa Steenstrup i en uttalelse at hun håpet «Pørni» ville stå igjen som hennes magnum opus når hun en dag la på røret, eller at det hvert fall oppleves som en relevant serie for mange. Det ble seerrekord – der «Pørni» ble den mest sette norske serien på strømmetjenesten Viaplay noensinne i løpet av de første 24 timene.

– Her hjemme ble det en gledelig overraskelse for meg at både unge og gamle liker serien. Alt fra tenåringer til foreldrene deres. At de liker familien i serien. Det universelle er dette med familiekjærligheten. Det er mye av den i «Pørni», sier Henriette Steenstrup – som muntert forteller at hun har hørt om nå mer voksne barn som har ringt foreldrene og sagt «unnskyld» etter at serien har fått dem til å tenke tilbake.

Ut på tur

«Pørni» har også i ferd med å finne veien til TV-skjermer i utlandet. I august meldte Variety at den etter hvert blir å se på HBO Max i Latin-Amerika og Karibia samt i Spania, med nye territorier «under forhandling».

– Jeg tror historien har en universell appell. Den appellerer til forskjellige strenger i forskjellige land. Jeg tror det er veldig gjenkjennelig å være forelder som føler at de ikke får det helt til, for et voksent publikum. Noen steder, som i Frankrike, blir de litt opptatt av at det er en feministisk serie – fordi de er kommet litt kortere enn oss. Jeg tenker at Pørni kunne vært en alenepappa også, sier Steenstrup.

Skriver tredje nå

Nå skal hun hoppe etter seg selv som en TV-serienes svar på Wirkola: Sesong to av «Pørni» er ferdig innspilt og kommer etter jul, mens hun for tiden er i ferd med å skrive manuset til sesong tre.

– Det er en egen øvelse å følge opp. Med sesong én kom man inn som en overraskelse, men nå kommer jeg inn med priser som dette fra Genève, smiler hun skjevt og legger til:

– Men jeg er en ambisiøs type, så jeg vil fullføre de to nye sesongene med flagget til topps. Det lages mange serier, og noen forsvinner i mengden. Det er det gøy at denne ikke gjør. Priser som denne fra Genève er støy, selv om det er koselig støy. Det gjelder ikke å bli for opptatt av slike ting, men stole på at man får det til.