Kun én skeiv hovedperson i norsk film siden 2013
I rapporten «Mangfold på lerretet 2013-2020» har Norsk filminstitutt gått gjennom alle de 230 norske kinofilmene i perioden, både spillefilm og dokumentar. Gjennomgangen viser at kun Joachim Triers «Thelma» fra 2017 har en hovedkarakter som ikke er heterofil.
«En film hadde en hovedrolle og to filmer minst én birolle med annen seksuell orientering enn den heteronormative. Dette utgjør 0,4 og 0,9 % av filmene» skriver Norsk filminstitutt i rapporten.
Leder i organisasjonene FRI, Inge Alexander Gjestvang mener det er synd skeives liv ikke er synlig i norsk film. Også direktør i Norsk filminstitutt Kjersti Mo mener tallet er oppsiktsvekkende lavt.
NFI-rapporten har også kartlagt innholdsmangfoldet i norsk film. For eksempel ble det ikke observert noen filmer hvor hovedrollen hadde en annen kjønnsidentitet enn den normative, og nesten ingen filmer tematiserte kjønnsidentitet.
FRI-leder Gjestvang mener det viser at det er en lang vei å gå for allmenngjøring av skeive liv i norsk film.
– Denne rapporten fastslår at norsk film ikke bidrar til dette mangfoldet. Det er vanskelig å si hva som er grunnen. Er ikke norsk filmbransje bevisst å speile mangfoldet i samfunnet? sier han til Dagsavisen.
NFI-direktør Kjersti Mo svarer at NFI med sin «egenmelding inkludering» ønsker å bevisstgjøre norske filmskapere til å tenke mangfold i alle ledd, både foran og bak kamera. «Egenmelding inkludering» er noe alle som søker tilskudd fra NFI må fylle ut.