Filmfestivaler blir digitale – frykter for fellesskapet
– Vi ønsker at publikum skal ta del i et større kinofellesskap. Den følelsen kan ikke gjenskapes hjemme, sier Svend B. Jensen, daglig leder i Arthaus, til Aftenposten.
Filmfestivalene Film fra Sør i Oslo og Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) er denne høsten gjort deldigitale, med filmer som kan strømmes innenfor en begrenset tidsperiode. I sommer ble også kortfilmfestivalen i Grimstad gjort heldigital.
Trenden ser man også internasjonalt: Dokumentarfilmfestivalen CPH DOX i København er blitt heldigital. Også London Film Festival som arrangeres i disse dager, har delvis digitalt program.
Filmsjef Mads Wølner Voss i Film fra sør sier til Aftenposten at film er best på kino, men at det digitale formatet kan åpne for å trekke til seg publikum fra andre steder enn Oslo, hvor festivalen arrangeres.
Han forteller likevel at festivalen ikke tjener noe på digital løsning, og at en slik plattform vil ta tid å bygge opp. Festivalleder Tor Fosse i BIFF tror kinotilbudet vil bli mer kommersialisert fremover, ettersom kinoene må prioritere å kompensere for tapte inntekter.
Daglig leder Jensen i Arthaus mener det finnes muligheter for å tenke annerledes:
– Jeg er overbevist om at kinoen vil overleve koronapandemien. Det er bekymringsfullt at mange kinoer internasjonalt stenger ned fordi de mangler storfilmer. Jeg mener kinoene nå har en mulighet til å gi alternative filmer større oppmerksomhet enn de har hatt før, sier han til Aftenposten.