28 millioner kroner i lanseringstilskudd
Tilskuddene skal bidra til at disse filmene får et størst mulig publikum, heter det i en pressemelding fra NFI.
Lanseringstilskuddet fra NFI må møtes med tilsvarende beløp fra filmens produsent og skal brukes til at filmen treffer et størst mulig publikum i Norge. Størrelsen på lanseringstilskuddet blir avgjort etter en helhetlig vurdering av lanseringsplan, lanseringstidspunkt, publikumsestimat og inntjeningspotensial.
Konkurrerer mot det beste
– Lanseringstilskuddet er et viktig virkemiddel for at hver enkelt film skal nå ut til sitt optimale publikum og et viktig bidrag for at vi skal nå det overordnete filmpolitiske målet om solid publikumsoppslutning for norsk film, sier Stine Helgeland, avdelingsdirektør i Norsk filminstitutt.
21 kinofilmer mottok tilskudd i 2019, til sammen 28.116.920 kr.
-
I gjennomsnitt fikk hver film 1,3 millioner kroner.
-
Mediantilskuddet var 1,5 millioner kroner.
-
Det høyeste tilskuddet en film kan motta er 2.103.408 kr, og dette høyeste beløpet er i utgangspunktet reservert for filmer som har fått forhåndstilskudd gjennom markedsordningen til NFI
Disse fikk støtte
Lanseringstilskudd til hver enkelt film, sortert etter premieretidspunkt i 2019:
-
«PsychoBitch»: 1 703 000 kr
-
«Born 2 Drive»: 1 600 000 kr
-
«Amundsen»: 2 000 000 kr
-
«Kamel»: 600 000 kr
-
«Ut og stjæle hester»: 2 000 000 kr
-
«Jeg ser deg»: 400 000 kr
-
«Askeladden - I Soria Moria slott»: 2 103 480 kr
-
«Hjelperytteren»: 1 100 000 kr
-
«Barn: 750 000 kr»
-
«Kaptein Sabeltann og den magiske diamant»: 2 103 480 kr
-
«Astrup - Flammen over Jølster»: 600 000 kr
-
«Disco»: 1 000 000 kr
-
«Villmarksbarna - en eventyrlig reise»: 450 000 kr
-
«Brillebjørn på ferie»: 500 000 kr
-
«Swingers»: 1 000 000 kr
-
«Operasjon Mumie»: 1 800 000 kr
-
«Spionen»: 1 800 000 kr
-
«De dødes tjern»: 900 000 kr
-
«Snekker Andersen og bygda som glemte at det var jul»: 2 103 480 kr
-
«Håp»: 1 500 000 kr
-
«Tunnelen»: 2 103 480 kr
Må ha store lanseringskampanjer
– I et stadig tøffere og mer konkurransefylt kinomarked er vi helt avhengig av store lanseringskampanjer for å treffe vårt publikum. Uten en vesentlig lanseringsstøtte fra NFI ville besøkstallene på norsk film sett helt annerledes ut enn det vi har i dag, og markedet hadde vært i enda større grad dominert av Hollywood, sier direktør Morten Christoffersen i Nordisk Film Distribusjon.