«Samtiden skal kaste lys over ethvert spørsmål – uden hat»
Gerhard Gran, grunnlegger 1890
toreano@gmail.com
Tore André Øyås er en film- og frilansskribent som har sin utdannelse fra NTNU i Trondheim hvor han har Bachelor i Medievitenskap, og Mastergrad i Filmvitenskap.
Fenomenet har lange og dype tradisjoner i Norge. Men er det på vei ut? Eller vil vi fortsette å være storkonsumenter også i påsken? Og hvorfor sluker vi nordmenn krim på høykant?
Filmprissesongen, med store aktører som Golden Globe, BAFTA og Berlinale, er unnagjort. Nå står Oscar for tur, en tradisjonsrik pris-mastodont av en institusjon som årlig engasjerer svært mange. Men, trenger vi dem, disse glossy, ofte overfladiske og småklamme prisene og tilhørende utdelingene?
Å lage film for massene handler ikke bare konkret om å lage selve filmen. Når man skal lansere den, kan nemlig arbeidet med å selge den allerede ha pågått i lang tid. Her syndes det mye blant dem som promoterer film, skriver filmkritiker Tore André Øyås.
Media som fjerde statsmakt kan påvirke rettsaker.
True crime-serier har hatt effekt på konkrete domfellelser.
Man må være kritisk til informasjonen de tilbyr.
De siste årenes enorme bølge av true crime-historier fortsetter å sende tsunamier av produksjoner ut på markedet. Virkelighetskrim er imidlertid ikke så nytt som mange kanskje tror, for opphopningen av fenomenet i våre dager kan nemlig også betegnes som en renessanse innen genren.
De siste årenes enorme bølge av true crime-historier fortsetter å sende tsunamier av produksjoner ut på markedet. Virkelighetskrim er imidlertid ikke så nytt som mange kanskje tror, for opphopningen av fenomenet i våre dager kan nemlig også betegnes som en renessanse innen genren.