Caroline Farberger snakket fra scenen under årets SHE-konferanse. Her viser hun fram et bilde av seg selv før kjønnskiftet. 

Foto

Skjermdump/SHE-konferansen. 

Toppsjef skiftet kjønn: – Var redd for å miste respekten i næringslivet

Publisert: 30. juni 2023 kl 08.00
Oppdatert: 30. juni 2023 kl 08.00

Den svenske topplederen Caroline Farberger (55) skiftet kjønn som 50-åring. Hun er en svensk bedriftsleder som for tiden jobber som partner og styreleder i venturekapitalselskapet Wellstreet. Hun har tidligere fungert som administrerende direktør i det svenske selskapet ICA Insurance, en del av ICA-gruppen, fra 2016 til 2022.

Under SHE-konferansen i Oslo snakket hun om hvordan hennes kvinnelige kollegaer endelig hadde turt å åpne seg opp for henne da hun skiftet kjønn. De siste årene har hun dedikert tiden sin på å bygge inkluderende og rettferdige arbeidsplasser.

– Hadde jeg blitt invitert til SHE-konferansen for fem år siden, ville jeg snakket om likestilling og situasjonen for kvinner i næringslivet med stor selvtillit. Med den samme selvtilliten kunne jeg levere hvilken som helst kvartalsrapport. Jeg kunne fylle alle potensielle kunnskapshull ganske enkelt ved å være en erfaren administrerende direktør.

På veien mot å bli sitt sanne jeg, snublet hun over noe hun ikke hadde forventet å snuble over. Hun trodde nemlig reisen ville ende ved kjønnsskiftet. Hun snublet over kjønnsnormer i næringslivet.

Tøff holdning til ledelse

Det tok Farberger bare noen måneder å leve som kvinne for å innse hvor hun jeg hadde tatt, hvor lite hun hadde forstått.