Opera: Norske Lilly Jørstad på La Scala
Oppsetningen har fått mer oppmerksomhet enn vanlig. Det skyldes at operahuset i Milano har vært under press fra Ukraina om ikke å sette opp Modest Musorgskijs opera fra 1874. Slik ukrainske kulturmyndigheter ser det kan operaen oppfattes som russisk propaganda, noe La Scala og et samlet internasjonalt kritikerkorps har avvist. Forestillingen, som hadde premiere 7. desember og spilles ut året, har blitt tatt godt imot.
Kamp for norsk statsborgerskap
Jørstad, som er født i Astrakhan i Russland og har vokst opp i Vadsø, er etterkommer av de såkalte kolanordmennene som utvandret til Russland mot slutten av 1800-tallet. Etter å ha fullført sin utdannelse ved Musikkonservatoriet ved UiT – Norges arktiske universitet, og vakt oppsikt på konserter og festivaler i Norge, har hun fått en internasjonal karriere.
I «Boris Godunov» i Milano har hun nå en mindre rolle, som Fjodor, sønnen til tsar Boris. De italienske avisene vier hennes medspillere, først og fremst den russiske stjernebassen Ildar Abdrazakov i tittelrollen, mest oppmerksomhet. Men hun kunne som resten av ensemblet ta imot 13 minutters stående applaus etter premieren.
Mange oppdrag i utlandet gjorde at Jørstad i flere år hadde problemer med å få oppholdstillatelse i Norge. Men etter en lang byråkratisk kamp ble hun norsk statsborger i 2017. I april i år hadde hun sin første store rolle på Den Norske Opera. Hun var ifølge NRKs kritiker Eystein Sandvik «bunnsolid» og «uanstrengt» i sin rolle som Rosina i «Barberen i Sevilla» av Gioachino Rossini.
Operahistorie
Allerede i 2014 skrev Jørstad norsk operahistorie ved å bli den første norske operasanger som ble tatt opp på La Scalas akademi. Nå er hun på plass på hovedscenen.
I juli går hun på scenen for å synge tittelrollen i Georges Bizets «Carmen» (alternerer med latviske Kristine Opolais) på operafestivalen Oper im Steinbruch i Eisenstadt i Østerrike. Jørstad bor for tiden i Bologna i Italia.