– Spennende som en krim
I Salem, Massachusetts, måtte 29 mennesker bøte med livet etter å ha blitt stilt for retten og dømt for hekseri og trolldom på 1690-tallet.
Blant dem som har fordypet seg i dette amerikanske traumet er forfatteren og dramatikeren Arthur Miller, som slapp skuespillet «The Crucible» i 1953. Her har han tatt oss med til Salem og skildrer den skremmende prosessen som rullet i gang der. Men han har også tatt seg mange dikteriske friheter med stoffet.
– Jeg så dette stykket første gang da jeg gikk på Romerike folkehøyskole, og det gjorde et dypt inntrykk på meg. Nå, under prøveforestillinger, opplever jeg at publikum reagerer som jeg gjorde. De ser interesserte ut og snakker om at dette både er veldig engasjerende – og spennende som en krim, sier skuespilleren til NTB.
Snakker sant
Baasmo forteller at karakteren han spiller, John Proctor, er en mann med en litt naiv tro på at dersom han bare snakker sant, så vil alt gå bra til slutt.
– Da jeg vokste opp hørte jeg ofte faren min si: «I'm not a club member». Det han mente var at man ikke skal gå ukritisk i takt med alle andre. Det uttrykket fikk jeg bruk for nå, John Proctor er en sånn mann som går sin egen vei. Men så blir det en veldig nedadgående spiral for ham, der stikkord som begjær, svik og hevn spiller inn.
I stykkets opptakt møter vi en gruppe unge jenter som har danset nakne i skogen. Men når de blir «fersket» av presten, får leken konsekvenser, og veien blir kort til påstander om at enkelte på stedet står i ledtog med djevelen.
Anders Baasmos karakter står opp for kona, spilt av Ingvild Holthe Bygdnes, men blir da selv en målskive.
– Han går imot majoriteten og blir derfor selv sårbar, sier skuespilleren.
Stor satsing
Verdt å merke seg er at forfatter Arthur Miller skrev stykket nærmest som en allegori. På 1950-tallet havnet han nemlig selv midt oppe i noe av en heksejakt da han ble offer for Mccarthyismen: Et uttrykk som beskriver den amerikanske senatoren Joseph McCarthys knallharde linje under den kalde krigen. McCarthy forfulgte nådeløst personer mistenkt for å ha kommunistiske sympatier. Det var med dette bakteppet dramatikeren gikk i gang med sin Salem-fortelling.
Ensemblet som skal levendegjøre «Heksejakt» teller 16 stykker, og store deler av teamet bak «Min briljante venninne»-oppsetningen har vært med på å reise høstens storsatsing på teatret.
Maren Bjørseth har regi, og torsdag går teppet opp på Hovedscenen. Baasmo kan melde om en hektisk innspurt.
– Vi føler vi har noe bra på gang. Vi fikk ny giv etter prøveforestillingen, det gir energi å møte publikum og få tilbakemeldinger på det vi gjør, slår han fast.
Og svarer slik på hva som er det viktigste budskapet i stykket:
– Vi må ta vare på demokratiet vårt. Alternative sannheter må ikke få vinne fram, vi må stå imot når massehysteriet eskalerer.
– Og selv om dette stykket er satt til 1600-tallet, og ble skrevet på 1950-tallet, så sier det noe tidløst om å være det lille mennesket midt oppi alt det store.