Folketeateret fikk 28 millioner kroner av staten til å spille 37 forestillinger – bare to av dem ble gjennomført
I slutten av november fikk Selskapet Scenekvelder, som drifter Folketeateret, 47 millioner kroner i statlige stimuleringsmidler. Av dem skulle 28 millioner kroner gå til å spille «Chess» og «Reisen til julestjernen» før nyttår, men på grunn av Oslo kommunes smittevernregler ble bare to forestillinger gjennomført, skriver Klassekampen.
Produsent og styreleder i Scenekvelder, Karianne Jæger sier det er en tragedie at de ikke fikk spilt flere forestillinger.
Hun mener at stimuleringsordningen har fungert etter hensikten, såframt støttemottakerne får beholde pengene.
– Ordningen har klart å skape forutsigbarhet i en svært uforutsigbar verden. Den har stimulert til aktivitet, i stedet for at det skulle lønne seg å avlyse, sier Jæger.
Kulturrådet krever ikke tilbake penger for arrangementer som myndighetene har satt stopper for, så lenge tilskuddet brukes til å dekke «uunngåelige økonomiske forpliktelser». Jæger er imidlertid forberedt på at noen av de 28 millionene de fikk for desember, kan måtte betales tilbake som følge av avlysningene.
Scenekvelder har fått 68,9 millioner kroner i statlig støtte som følge av pandemien:
47,3 millioner kroner fra stimuleringsordningen.
20,2 millioner fra kompensasjonsordningen for kulturlivet.
1,3 millioner fra kompensasjonsordningen for næringslivet.
Jæger innrømmer at det høres fryktelig mye ut, men presiseres at alt går til drift av Folketeateret. De er som et institusjonsteater uten statsstøtte, og lever kun av billettinntekter, forklarer hun.
Selskapet Scenekvelder er ikke alene om å ha fått støtte til arrangementer som aldri ble noe av. 134 av 673 rapporter i stimuleringsordningen omfatter arrangementer som er helt eller delvis avlyst opplyser seniorrådgiver i Kulturrådet, Thomas Hansen.
I hovedsak skyldes avlysningene lokale eller nasjonale anbefalinger eller pålegg.
Kulturminister Abid Q. Raja mener likevel at ordningen var og er en god idé.
– Jeg skulle selvfølgelig ønske at flere arrangementer hadde blitt gjennomført, men tanken bak stimuleringsordningen er god. Oslos kulturliv har lenge vært nedstengt, men i størstedelen av landet har det vært åpent. Jeg er kultur- og likestillingsminister for hele Norge, ikke bare for Oslo. Antallet søknader til ordningen viser at behovet er der, det samme gjør Kulturrådets vedtak og utbetalinger, skriver han i en e-post til Klassekampen.