Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) under muntlig spørretime på Stortinget.
Berit Roald / NTB
Senterpartiet

Modererer uttalelser om flytting av kulturarbeidsplasser

Publisert: 4. august 2021 kl 11.36
Oppdatert: 10. november 2021 kl 18.57

Senterpartiets kulturpolitiske talsperson, Åslaug Sem-Jacobsen, driver valgkamp med målet om et lokalt kulturløft i siktet.

I et intervju med Aftenposten nylig sa hun blant annet at hun ønsket å flytte kulturbygg ut av Oslo. I tillegg ønsker hun å flytte funksjoner i Kulturrådet vekk fra hovedstaden.

Overfor KulturPlot ønsker hun imidlertid å nyansere utspillene. For Sem-Jacobsen er kultur såpass viktig at kulturarbeidsplasser ikke må flyttes ut av Oslo for enhver pris.

– Generelt er vi jo et parti som ønsker å flytte flere kulturarbeidsplasser ut i distriktene. Samtidig viste vi under regionreformen at vi ikke kan gjøre dette for enhver pris. Vi ønsker ikke å gjøre ting som ikke er gjennomtenkt, sier hun.

Bør forskånes

Av og til må faktisk kulturen forskånes for en aktiv distriktspolitikk, mener hun:

– Jeg er opptatt av at vi bruker veldig mye penger på Nasjonalmuseet i Oslo, mens en rekke institusjoner i distriktene sårt trenger midler. I tillegg synes jeg av Gaveforsterkningsordningen bidrar til at fortvilede kultur- og grendehus kommer i en vanskelig situasjon. Det er i hvert fall det de sier når de tar kontakt med oss. Jeg liker insentiver som gjør at flere bruker penger på kultur. Problemet er måten fordelingen skjer på, utdyper hun.

Gaveforsterkningsordningen er en insentivordning hvor formålet er å stimulere til økt privat finansiering av kunst og kultur gjennom pengegaver. Pengegavene utløser en gaveforsterkning til mottakeren og skal brukes til tiltak for å styrke mottakerens arbeid i tråd med virksomhetens kunst- og kulturfaglige formål og planer.

Det blir stadig flere direktorater. Vi ønsker ikke en sånn utvikling

– Ønsker dere, som SV, å gjøre en omfordeling av midlene – slik at det opprettes faste poster på Statsbudsjettet?

– Vi har riktignok ikke programfestet dette, men jeg mener vi må finne andre måter å gjøre dette på. Gaveforsterkningsordningen går utover små aktører, sier hun, og understreker at énprosentsmålet i statsbudsjettet også vil hjelpe, slik at man har mer penger tilgjengelig å bruke på kultur.

Vil bare flytte administrative funksjoner

Kulturrådet fordelte 1,8 milliarder til kulturformål i fjor. Den statlige giganten med 150 ansatte har riktignok også noen ansatte i Bodø og Trondheim, men er først og fremst Oslo-basert. Her kan arbeidsplasser flyttes ut av hovedstaden, mener hun. Men hun ønsker ikke nødvendigvis å gå så langt som intervjuet med Aftenposten ga inntrykk av, sier hun.

– Det blir stadig flere direktorater. Vi ønsker ikke en sånn utvikling. I stedet vil vi ha flere oppgaver som løses på departementsnivå. Så det er den administrative delen vi mener er egnet for å flyttes til distriktene. Så skal det sies at Kulturrådet ikke står øverst på lista i forhold til arbeidsplasser vi ønsker å flytte på dersom vi inntar regjeringskontorene, presiserer Sem-Jacobsen.

Kulturpolitisk talsperson i Sp, Åslaug Sem-Jacobsen.
Gorm Kallestad / NTB

Hun er opptatt av å understreke at kulturen er mer sårbar for endringer enn andre næringer, og man derfor må trå varsomt når man skal gjøre slike endringer.

– Vi må være ekstra skånsomme overfor kulturen, sier hun.

Slik blir det lokale kulturløftet

I et intervju med KulturPlot tidligere i sommer utdypet Sem-Jacobsen hvordan Sp skulle få til det lokale kulturløftet partiet kjemper for:

– Kulturutøvelse- og opplevelse er svært viktig for lokalsamfunnene våre over hele landet – i bygd og by – og det er på tide å satse mye mer på vedlikehold og bygging av kulturhus, grendehus og bydelshus, styrke bibliotekene og leselysten, styrke kulturrom-ordningen og ordninger som den kulturelle skolesekken. Vi vil utvide kulturskoletilbudet, bygge opp både amatør- og profesjonell kunst, kunstnere og kultur over hele landet, styrke tilbud for barn og unge og utviske sosiale og økonomiske forskjeller med lokale tilbud som fritidsklubber og gratis museum samt sørge for at en større andel av det statlige kulturbudsjettet går til institusjoner og kultur utenfor hovedstaden.

– Ellers er jo Senterpartiet ekstra opptatt av kulturarven vår, noe som alltid betyr et fokus på bevaring og formidling av kulturminner, historie, folkekunst og språk, avslutter hun.