– Siste sjanse til at Petter selv kunne fortelle om et unikt kapittel i norsk filmhistorie
– Sannsynligvis det verste som kunne skjedd meg, for jeg lever av hodet mitt. Det er det som er meg. Det er mulig det går helt til helvete, men det gjør det uansett i så fall.
Det sier filmskaperen Petter Vennerød (1948–2021) i filmen som ble hans siste. Fredag har den sterke dokumentaren kalt nettopp «Den siste filmen» premiere på kinoene.
For da han fikk diagnosen atypisk Parkinson i 2018, bestemte han og produsentkona Karianne Førland Vennerød seg for å starte det sterke filmprosjektet – der han ikke er regissør, men hovedperson.
Den legendariske filmskaperen, som definerte «det sosialdemokratiske hælvetet» sammen med makkeren Svend Wam i tallrike filmer, gikk bort høsten 2021.
– Han visste hva vi holdt på med til siste slutt, sa Karianne Førland Vennerød under Filmvåren-presentasjonen tidligere i år.
Det tabubelagte
Ifølge Karianne Vennerød smelter «Den siste filmen» sammen filmhistorie, sykdom og kjærligheten til livet – og til film.
– Da Petter fikk diagnosen bestemte vi oss for å starte dette prosjektet sammen. Jeg har levd foran og bak kamera denne tiden.
Hun har ifølge et intervju på hjemmesiden til Stiftelsen Dam fortalt at motivasjonen med filmen opprinnelig var å fortelle hvordan det var å leve med diagnosen. Opprinnelig het den "Endringen".
- Det var det Petter ville. Men jeg sa at det går ikke an å lage en film om din sykdom, uten å fortelle hvem du er. Så filmkarrieren ble en viktig historie i filmen. Og så var jo utfordringen å sy dette sammen til én historie.
Det tabubelagte
Som regissør for et «stoff» som var livet hennes, innså Karianne Vennerød nødvendigheten av et fortellende blikk utenfra, fortalte hun da filmen ble presentert tidligere i år. Dermed kom Olaug Spissøy Kyvik inn i bildet for å være co-regissør.
Petter Vennerød fikk ikke bare timeglasset sitt snudd av Parkinson-diagnose, for øvrig det samme som rammet Svend Wam, som døde i 2017. Den kan dessuten oppleves som skambelagt. I en scene fra filmen snakker han rett ut om at han «er grønnsak før han vet ordet av det».
– Han kastet seg alltid etter det som var tabu, sa Spissøy Kyvik, som tror «Den siste filmen» vil ha appell både til Wam & Vennerød-fans og filminteresserte i alle aldre, med sine «uvanlig friske tilbakeblikk» – og også til dem som har en relasjon til Parkinson-diagnosen.
– Vårt lodd
– Oss to mot resten av verden. Det var sånn det kjentes ut, sier Petter Vennerød i dokumentaren, der han ifølge omtalen reflekterer over rebellrollen som han og Vam hadde i norsk film. De «malte med bred pensel og sparket i alle retninger», noe han forklarer slik:
– Det kjentes nødvendig å være rebell. Det å gjøre opprør var viktig. Det var på en måte vårt lodd i livet.
Karianne Førland Vennerød forteller at filmen inneholder en mengde klipp fra Wam og Vennerød-filmene, unike arkivopptak og private opptak med Petter og henne selv, og har uttalt:
– Jeg har levd denne filmen, foran og bak kamera. Petter ville lage en fest av en film, og det tror jeg vi har lyktes med. Filmhistorien smelter sammen med våre egne opplevelser på en fin og ofte morsom måte. Håpet er at filmen kan bli et varmt gjensyn for de som flokket til kinoene over tre tiår, og at den kan vekke ny interesse for rebellene som flyttet grensene for norsk film.
– Dette var siste sjanse til at Petter selv kunne fortelle om et unikt kapittel i norsk filmhistorie, sier co-regissør Olaug Spissøy Kyvik.