True August er artistnavnet – og døpenavnet til Augie Waaktaar Savoy, som nå slipper debutplaten «Breathing Room» – der han går videre etter en kritikerrost EP. Foto: Handout

True August er artistnavnet – og døpenavnet til Augie Waaktaar Savoy, som nå slipper debutplaten «Breathing Room» – der han går videre etter en kritikerrost EP.

Foto

Handout

Popstjernesønn True August klar med debuten: – Jeg har lært mange triks og tips opp gjennom årene

Publisert: 5. juni 2023 kl 10.53
Oppdatert: 5. juni 2023 kl 10.54

­Som altså har etternavnet Waaktaar Savoy, og er sønnen til a-has Paul Waaktaar Savoy og Lauren Savoy. De startet bandet Savoy sammen da Augie, som sønnen kaller seg når han ikke lager musikk, var fem år.

Favorittinstrumentet

Når han nå slipper debutalbumet «Breathing Room», følger den etter en selvtitulert EP som kom i 2019 til fin mottakelse. True August begynte innspillingen så smått i studenthybelen for to år siden, og medgir at det å spille inn et album for første gang «var vanskelig».

– Særlig når du jobber i det tempoet jeg gjør; du forandrer deg så mye som person underveis mens du skriver, arrangerer og produserer alle sangene. Og ikke nok med det – du blir også bedre til å synge, medgir True August.

For på fullengderen som slippes i disse dager, er vokalen løftet mer frem i lydbildet enn på forløperen.

Til spørsmålet om han ser seg selv som en sanger som spiller et instrument – eller som en instrumentalist som også synger – lyder svaret:

– Dersom jeg må velge, så er jeg en instrumentalist som også synger. Jeg vil i grunnen gjøre hva som helst for å få låten til å fungere. Det var vanskelig da jeg jobbet med den siste sangen, som var «Buried on Mars», å la være å se tilbake på de andre sangene og oppdage ting jeg ville endre i teksten, fremføringen eller lydbildet. Men det er en del av moroa, sier han og høres langt mer erfaren ut enn én tidligere utgitt EP skulle tilsi. På spørsmål om favorittinstrument svarer gitaristsønnen noe uventet:

– Studioet! Jeg synes det er svært givende å løse puslespillet med hvordan de forskjellige instrumentene inspirerer hverandre.

Fire runder

Nå har «Breathing Room» vært ferdig en stund, og True August sier han ser tilbake på alt det harde arbeidet med stolthet. Han lander et tema på platen, med låter som er som «nærbilder av flyktige, abstrakte følelser» og influert av flere ulike tiår, stilarter og lydbilder – der det byr på et spenn fra dancemusikk til sakte indieballader.

– Jeg er veldig stolt av oppmerksomheten på detaljer på «Breathing Room». Jeg prøvde så godt jeg kunne å ikke la noen sang bli latt alene igjen. Hver eneste en gikk gjennom omtrent fire forskjellige versjoner, der jeg testet ut forskjellige grooves og lyder, før de landet på det endelige resultatet, sier True August, som var klar på at han i en singeldreven tid som vår likevel ville lage et helt album.

– Nå for tiden føler jeg det er mye bruk og kast-innhold. Jeg synes jeg har lyttet til noen album nylig der du kan høre at de har brukt all verdens tid på de to første singlene, og så høres resten nesten ut som en ettertanke.

Et pusterom

Tittelen på debutplaten er hentet fra en låt ved samme navn. Da han begynte å skrive den, tenkte han på rommet som eksisterer mellom mennesker, forklarer han:

– Jeg forestilte meg det som et fysisk rom – et pusterom om du vil – og hele teksten endte opp med å dreie seg rundt det bildet. Bevisst eller ubevisst endte det temaet opp som en rød tråd gjennom hele albumet. Mange av sangene tar opp de nærmest innebygde feilskjærene i mellommenneskelige relasjoner, og hvordan du bare kommer et visst stykke på vei til virkelig å kjenne noen.

– Hva er drivkraften din når du lager musikk?

– Noen ganger skriver jeg en sang på gitar eller piano og bare begynner å produsere den. Men jeg liker også å komponere musikk ved å åpne en Logic Pro-session, og bygge noe på sparket. Det er den nye måten å lage musikk på, og det er givende. Fordi hvis du føler deg inspirert, kan det hele komme sammen veldig raskt … sangen, arrangementet, lydene, alt, sier han og legger til med glimt i øyet:

– Og så kan du være navlebeskuende og finpusse som rasende på det i månedsvis, til du surrer deg bort i ødeleggende tvil om det hele.

Bergensmiks

Sangene på «Breathing Room» dro fra USA til Bergen for å bli mikset. True August Waaktaar Savoy hadde nemlig møtt på Matias Tellez gjennom Sondre Lerche da de begge besøkte Los Angeles – dit han selv nylig flyttet sammen med kjæresten, etter at hans berømte foreldre også etablerte seg der.

– Jeg fikk sjansen til å spille noe av albumet for ham da det var i sin tidlige fase. Matias tilbød seg å mikse det, og jeg slo til. Jeg er en stor fan av arbeidet han har gjort, både når det gjelder miksing og med bandet Young Dreams. Arbeidsstilen hans visker nesten ut grensen mellom miksing og produksjon. Det er veldig inspirerende å ha noen som er så kreative på et stadium av prosessen, som ofte kan føles svært teknisk.

Familien Waaktaar Savoy holdt lenge til i New York, og True August sier det var «et ekstremt formativ sted» for ham å vokse opp.

– Det er en by fylt med mange flotte, nye artister. Jeg tror det kan være et godt spark bak å se vennene dine gjøre kule ting; den typen konkurranseevne er veldig inspirerende.

Delt på midten

Men samtidig deler True August hvordan hans nye liv i California har vært riktig så inspirerende.

– Jeg flyttet nylig til LA med kjæresten min, og jeg har skrevet rundt 10 sanger den siste uken! Å leve og erfare ting er halve kampen. Det er ingen bedre følelse enn når du føler at all den oppdemmede energien din begynner å vise seg som en sang. Med én gang du er ferdig med albumet må du slippe det, og da er det en fryd å begynne å jobbe med nye ting.

Nå sender han «Breathing Room» ut i verden og sier:

– Med albumet og musikkvideoene som hører med, har jeg laget et stykke arbeid som jeg er veldig stolt av. Jeg har jobbet hardt på alle trinn i prosessen for å produsere noe både musikalsk og visuelt som føles personlig for meg, og nå er min største ambisjon å få albumet ut – og få det hørt.

Intervjuet foregår i epostform på engelsk, og et siste spørsmål måtte være hvor norsk han føler seg midt i dette. Da lyder svaret:

– Jeg har tilbrakt mye tid i Norge siden jeg har mye familie der. På noen måter føler jeg at jeg er delt på midten.