Lynn Goldsmith fotograferte Madonna i 1985 – og altså ikke nedenfra, som hun mener er uheldig fordi rockebildene er som «fansens øyne». En rekke bilder fra 1980-tallet er å se på Rockheims kommende utstilling.

Foto

Lynn Goldsmith / Rockheim

Lynn Goldsmith tilbake til Norge

Publisert: 28. mars 2023 kl 11.15
Oppdatert: 28. mars 2023 kl 11.16

«Gjennom en rekke fotografiske uttrykk og artister viser utstillingen noe av bredden i populærmusikken i dette tiåret», lover Rockheim, der utstillingen «Smile – Lynn Goldsmith in the 80s» åpner 17. juni – med fotografen selv til stede.

Lynn Goldsmith har gjennom mer enn 50 år markert seg som musikkfotograf, der hun kan notere seg forutallige magasinforsider og bilder til over 100 plateomslag.

Blant annet tok hun bildene til Pettys album «Damn the Torpedoes», «Hard Promises» og Long After Dark». Hun fulgte Bruce Springsteen rundt på hans «Darkness on the Edge of Town»-turné i 1978, noe som resulterte i fotoboken «Access All Areas». For det hadde hun. Samme år fulgte hun Rolling Stones på deres turné, og tok et ikonisk bilde av Mick Jagger som i bar overkropp bøyer seg for fansen.

Samtidig finnes Goldsmiths fotografier i en rekke kunstsamlinger og på museer. Da hun for snart 11 år siden holdt workshop under Norwegian Wood-festivalen i Oslo, svarte hun slik da NTB spurte henne om hva som er et godt rockefoto fra en konsert:

– Å tjene som øyet til fansen. Jeg fraråder bilder nedenfra. Det blir ikke pent. Fansen gir sine penger og sin kjærlighet. Da vil de se «sine» artister i et bilde og i en stemning som stemmer med deres eget, ikoniske indre bilde fra konserten.

Men Lynn Goldsmith har også et lekent, musikalsk alter ego kalt Will Powers. «Med dansbar musikk og ironiske nikk til datidens selvhjelpstrender, samarbeidet hun med musikere som Nile Rodgers, Sting og Steve Winwood», ifølge Rockheim. Datidens «grensesprengende, dataanimerte musikkvideoer i 3D» fra Will Powers ble da også tatt inn som en del av samlingen til Museum of Modern Art (MoMA) i New York.