Filmskaperen bak «Norwegian Dream»: – Det er utrolig givende, spennende, skummelt og føles samtidig viktig
Devold har kalt seg «resultatet av en co-produksjon for 40 pluss år siden», og sikter til at han har norsk far og polsk mor. Opplevelsen av å vokse opp mellom to kulturer, sammen med det som har skjedd i Polen de siste årene, førte til slutt til «Norwegian Dream», som har premiere 17. mars.
Den handler ifølge Devold ikke minst om det å bli stående i krysspress mellom ulike interesser og identiteter, der handlingsrommet er lite og forventningene til hvem du skal være ikke er overlappende. For filmens Robert er en minoritet i minoriteten:
Han er polsk – og homofil.
Første ut
På festivalpremieren sist helg på Kosmorama ble «Norwegian Dream» tatt imot med trampeklapp. Den handler om Robert som kommer fra Polen til Norge for å jobbe på et fiskebruk på trøndelagskysten. Der forelsker han seg i kollegaen Ivar, som er åpent homofil og utforsker dragkulturen.
– Har du ikke ønsket å være noen annen? sier Ivar til Robert i filmen, som er først ute i kinoformat med å skildre Norges største innvandrergruppe, polakkene.
– Dette er den første spillefilmen som forteller om arbeidsinnvandringen fra Øst-Europa. Den gikk fra å være rundt 7.000 polakker i 2000 til fjorårets 120.000 – inkludert andre generasjon. De er den nye arbeiderklassen, sier Devold.
– Arbeidskonflikten som skildres i filmen er inspirert av en streik som faktisk skjedde på Vestlandet. Jeg ønsker å nyansere bildet av østeuropeerne. Dette er en historie om å være arbeidsinnvandrer i Norge, sett fra polsk perspektiv.
Viktige valg
I filmen sier en av de polske arbeiderne «de kaller oss sosial dumping». Arbeidskonflikter og utnyttelse møter Roberts internaliserte fordommer, så vel som fordommene til dem i miljøet rundt ham – de andre polske arbeiderne på fiskebruket.
Det er når Ivar støtter en streik på fabrikken at Robert må velge mellom pengene han så sårt trenger – eller kjærligheten. «Norwegian Dream» ble spilt inn blant annet på en ekte fiskefabrikk. Dit kom den polske hovedrolleinnehaveren Hubert Miłkowski for å spille mot blant andre trønderske Karl Bekele Steinland i rollen som Ivar.
Leiv Igor Devold studerte i Polen; han har en master i filmregi fra den polske nasjonale filmskolen i Lodz, og brukte sitt kontaktnett til å finne frem til sine polske skuespillere. Filmen er en norsk-polsk-tysk samproduksjon, der blant annet det polske filminstituttet har bidratt med midler.
– Selv om homofiles rettigheter er blitt vanskelige i Polen, og landet er polarisert som filmnasjon, er det likevel laget fem skeive filmer der de siste 10 årene. Det er flere enn i Norge, påpeker Devold.
Sterkt krysspress
Nå er han svært spent på hvordan «Norwegian Dream» vil tas imot i den polske minoriteten i Norge.
– Grunnideen har hele tiden vært et LHBTIQ-tema, ut fra både erfaringer fra oss som har laget filmen og venners erfaringer og omfattende research, sier Leiv Igor Devold, som har jobbet med filmprosjektet siden 2011.
– Det begynte før høyredreiningen i Polen, sier han om morens hjemland, der Amnesty International nå erklærer at det er blitt direkte farlig å være skeiv.
– Det krysspresset som Robert står i, er det ikke mange som kjenner på. Hovedbudskapet er likevel at det er håp. At det tross alle utfordringer er verd å kjempe for kjærligheten. Sett i større perspektiv mener filmskaperen at Norge i sin utenrikspolitikk må stille krav til minoriteters rettigheter også nå når Polen strategisk er blitt svært viktig i Europa.
Trampeklapp og hatprat
Mens festivalpublikummet tok imot den med trampeklapp, har Leiv Igor Devold allerede merket hatprat mot filmens innhold. Utsagn som «Fuck, en film om homser» og «hvilken idiot p*** har laget denne filmen?», har møtt ham i sosiale medier, ifølge Adresseavisen.
«Denne filmen fornærmer oss polakker» og «lag en film om landsmenn som har lyktes i utlandet, ikke noen jævler», sto ifølge NRK å lese på en Facebook-gruppe for polakker i Norge.
– Et stort spenn mellom trampeklapp på festival og hatprat i sosiale medier?
– Ja, det har vært noen dager med veldig ulike følelser, fra frustrasjon og tristhet over grov hets, til en utenfor kroppen-opplevelse over Kosmorama-mottagelsen, svarer Leiv Igor Devold. Han visste temaet var «betent», men ble overrasket over mengden hets.
– Det er alltid ubehagelig å høre så mye vonde kommentarer over noe du har laget. Men først og fremst viser det at det er sterk sosial kontroll i deler av det polske miljøet. Sånn sett bekrefter det for meg at dette er veldig viktig å snakke om, og jeg vet at intet fremskritt skjer uten motstand. Man må stå støtt i stormen tenker jeg. Ikke gi etter for hetsen. Prøve å snakke nyansert om at dette bare er en del av det polske miljøet – for vi får mye støtte og tomler opp også.
Skeiv bølge?
Leif Igor Devold, som også er førsteamanuensis i film- og videoproduksjon ved NTNU, mener at det er viktig å fortelle åpent om skeiv kjærlighet, og at det kan føre til endring.
– Det skal være trygt for alle å komme ut, uansett hvem du er, understreker han.
«Norwegian Dream» er ikke bare den første spillefilmen om arbeidsinnvandrerne. Det skeive temaet gjør den også til en sjelden fugl i norsk filmbransje.
– Det er etter min mening altfor få filmer som tar mangfold på alvor. Å fortelle nye historier fra nye perspektiver er svært viktig for at alle skal føle seg representert på skjermen både på kino og på TV. På kino mener jeg vi ikke har vært gode nok i Norge. Nå vet jeg at Dag Johan Haugerud snart kommer med en trilogi om skeiv kjærlighet og til høsten kommer Jenny Lee med «Eksplosjoner i hjertet», som er en lesbisk kjærlighetsfilm. Jeg håper vi er først av en skeiv bølge.