Frode Fjellheim i aksjon med Transjoik.

Foto

Stein Grebstad

Får gjev ærespris for enestående karriere: – Jeg har gjort mye rart!

Publisert: 21. mars 2023 kl 12.25
Oppdatert: 21. mars 2023 kl 12.25

­Slik lyder musikeren, komponisten, produsenten og joikeprofessoren Frode Fjellheims svært så nøkterne beskrivelse av karrieren som nå innbringer ham Musikkforleggernes Ærespris for 2023.

Juryen beskriver samme karriere som «unik og preget av høyt aktivitetsnivå og mangfoldige musikalske retninger helt siden 1980-tallet».

For ikke bare er Frode Fjellheim en allsidig opphaver som vandrer fritt mellom sjangere som jazz, rock, klassisk, verdensmusikk og elektronika – og har skrevet bestillingsverk så vel som musikk til TV, film og kunst.

Ifølge æresprisbegrunnelsen eksponerte Frode Fjellheim dessuten en hel verden for den samiske musikktradisjonen i Disneys «Frost»:

«Prisvinneren bidro i filmen med magiske lydlandskap og enestående nykomponert musikk inspirert av samisk musikk og joik og bidro til økt oppmerksomhet og bevissthet rundt samisk musikk og kultur».

I første film ut i 2013 var det med «Vuelie», en joik han opprinnelig skrev for koret Cantus, som fremfører den. Til andre film ut var «The Reindeer Circle» å høre, også den skrevet av Fjellheim til Cantus.

Sangen som gikk tapt

Frode Fjellheim tok utdannelse på klassisk piano først, og beveget seg inn i teaterverdenen. Tilfeldighetene ville at han ble spurt om å lage musikk til en sørsamisk oppsetning, «Klijs Kleamma», til Festspillene i Harstad i 1990.

Da begynte han å forske i sin egen sørsamiske slektshistorie, og samlet inn arkivmateriale, særlig det sørsamiske, forteller han til NTB.

– Faren min er samisk fra Røros. Men joik var ikke en levende del av min oppvekst, det måtte jeg lete meg inn i. Jeg syntes det var ganske kult – og at det var flotte temaer. Det kulminerte i den første instrumentalplaten, «Sangen vi glemte/» Mijjen Vuelieh», en tittel som pekte på at det var en tradisjon som hadde forsvunnet fra min familie.

Den var en instrumental, men etter hvert – da han stiftet gruppen Transjoik – begynte han selv å gjøre vokale ting. Transjoik samarbeidet med mange tradisjonsbærere, også fra andre kulturer, og joikere.

Ballet på seg

– Så har det ballet på seg på mange måter – både som musiker, komponist, produsent og at jeg driver verdens eneste joikeutdannelse på høyskolenivå! smiler Frode Fjellheim.

Som i dag er professor i joik ved masterstudiet i musikk ved Nord universitet, etter at han tilbake i 2006 ledet det første joikekurset på høyskolenivå i Levanger.

– Jeg ble hentet til det som er nå Nord universitet, det er mitt bidrag til å gjøre materialet tilgjengelig og spre kompetanse. Det er viktig at det skjer en utvikling. Jeg synes det er utrolig flott at det er så mange unge og dyktige samiske artister og folk som bruker tradisjonen på så mange måter. At det er artister som gjør bra ting, som er bra ikke bare fordi det er samisk, på internasjonalt høyt nivå. Det vekker nysgjerrighet rundt i verden.

Fjellheim har skrevet læreboken «Med joik som utgangspunkt», og driver musikkforlaget Vuelie , som gir ut unike noter og bøker med utgangspunkt i joik og samisk musikk. Samtidig har han produsert plater med alle fra Mari Boine, Inga Juuso, Marja Mortenssen, Katarina Barruk og Åge Aleksandersen.

Alltid videre

Nå sitter Frode Fjellheim i kjelleren i studioet sitt og forbereder et nytt, stort prosjekt. Det er et bestillingsverk til koret SKRUK, som blir å høre på åpningskonserten til Olavsdagene.

Straks skal han av gårde på prøvene til en nyskrevet opera som skal turnere i Nord-Norge, «Bjørnejegeren», i samarbeid med Arktisk Filharmoni.

– Jeg er stadig på jakt etter å finne på nye ting. Utfordre meg selv litt, tråkke nye stier og finne gnisten litt ulike steder. Det er et fantastisk kombinasjonsbruk å kunne sitte i mitt eget studio – samtidig som jeg kan treffe folk og spille konserter, sier Fjellheim.

Musikkforleggerprisen deles ut i Kulturkirken Jakob 29. mars og arrangeres av Musikkforleggerne, foreningen for norske musikkforlag. Prisen hedrer norske musikkforlag og deres opphavere som er medlem i TONO, for deres arbeid og resultater i året som har gått. Prisen er den eneste av sitt slag i Norge.