Arkitektur – det stygge og det vakre
De siste årene har arkitekturopprøret gått som en farsott over landet. Målet er å presse arkitektene bort fra det moderne og funksjonelle, og mot en tradisjonell byggestil som svarer bedre til folks smak.
Signalbygg som Munch og Nasjonalmuseet ble kåret til årets styggeste bygg i 2021 og 2022. Folk slår i bordet og forlanger at det som bygges skal være fint å se på. Det økende engasjementet for hvordan bygninger og byområder skal se ut må politikerne ta hensyn til. Velgere ytrer seg. I den nyeste papirutgaven av Samtiden ser vi arkitekturen ut ifra et kunstnerisk, idéhistorisk, psykologisk og politisk ståsted.80 sider arkitektur
Utgaven inneholder 80 sider arkitektur og 70 sider litteratur. Vi graver frem bakgrunnen for arkitekturopprøret:
Dag Dramer om tidligere tider, da katedralen var sentrum til dagens gedigne kjøpesentre: Arkitekturens åndelige funksjon i funksjonalitetens tidsalder
Tor Austigard og Einar Strumse om ny kunnskap om persepsjon og hjerneaktivitet som bør få konsekvenser for arkitekturen: Arkitekturens grunnsteiner
Otto von Münchow om stilarter til kjente vakre og stygge bygninger i Bergen: Byvandring i Bergen: Hva er vakkert, hva er stygt?
Eskild Narum Bakken om arkitekturens tidsmessighet: Om tidsmessig arkitektur og estetiske hensyn
Einar Duenger Bøhn om estetisk dannelse: Estetisk dannelse krever en ekstra innsats, men er vel verdt innsatsen for et godt liv
Harald Røstvik om arkitektur som skaper felleskap: Den urbane ensomheten
Hemmeligheten bak Snøhettas suksess: Snøhetta: En tverrfaglig suksess
Debatt
Her får du en rapport fra den faglig sterke og perspektivtunge debatten som fant sted på lanseringsfesten i Oslo 16. februar: Hvilken vei går arkitekturen?
I etterkant av lanseringen har debatten fortsatt på nettsidene til Samtiden:
Ulf Andenæs har skrevet om det han kaller «Den vanhellige allianse mellom brutal arkitektur og pengemakt».
Tidligere fagsjef i Norske arkitekters landsforbund, Camille Moneta, har skrevet et innlegg om arkitekturens vei fremover.