Albumkonserter kan gi artistene nedtur
Bruce Springsteen har gjort det. Metallica har gjort det. Håkan Hellström har gjort det. Bigbang har gjort det. Svartmetallere som Satyricon og Emperor har gjort det. Spilt gjennom et tidligere album i sin helhet på konsert, gjerne i forbindelse med et eller annet jubileum.
Nå står U2 for tur: Veteranrockerne inntar Las Vegas og den nybygde arenaen Sphere i september med «Achtung Baby Live at Sphere»-konsertserien.
Langvarig trend
Trenden med å spille album i sin helhet har økt på det siste tiåret, men allerede tidlig på 2000-tallet tro artister som Lou Reed, Metallica og Van Morrison til med å løfte frem igjen legendariske album fra låtkatalogen.
Å spille slike eldre album for å selge billetter på ren nostalgi er opp gjennom tiden blitt kalt «kynisk» av flere musikere, blant dem Jethro Tull-frontmann Ian Anderson.
– Det er et kynisk kommersielt triks ikke bare av konsertarrangører, men også av artistene som går med på det, sa Anderson i sin tid til New York Times, før han selv ga etter – og spilte gjennom bandets klassiker «Aqualung», angivelig med god fortjeneste.
Neil Young uttalte i fjor at han ikke ønsker å turnere med å spille gjennom «Harvest» – til tross for å ha blitt «tilbudt millioner av dollar». Årsaken er at «alle» som jobbet med ham på platen «er døde», ifølge Young.
Avdanketbås
Det finnes en risiko for at man plasserer seg i avdanketbåsen, mener den svenske musikkjournalisten Tali da Silva i SVT i anledning av at José Gonzalez skal spille gjennom sitt album «Veneer» på Göteborg-festivalen Way Out West for å feire dets 20-årsdag.
– 20 år er et bra tidsspenn for et jubileum når det gjelder musikk. Det er både nytt for mange 20-åringer, samtidig som folk også tenker «er det allerede 20 år siden?», sier da Silva til TT.
Hun tror slike albumgjennomspillinger fyller sin funksjon, men også har ulemper som artistene kanskje ikke har tatt med i betraktning.
– Man kan få en egoboost, men jeg tror også at det kan bli en baksmell – at det blir tydelig at ens beste tid ligger bak en. En artist kan føle seg smigret over at så mange vil høre de gamle låtene, for så å bli lei seg når det ikke er like høyt trykk på å få høre de nyeste singelslippene.
Retrotrend
I en tid der selve albumene innbringer mindre summer enn før, og fokuset på singler og spillelister er større enn på hele album, kan det føles lokkende å satse på et sikkert kort – som en tidligere suksess.
– Nostalgi er en veldig positiv følelse. Det innebærer trygghet, lykke og tilhørighet, og det er noe av det beste man kan føle – så lenge man ikke setter seg fast i det. Jeg tror absolutt at visse artister gjør dette for pengene. Det kan være vanskelig å motstå, siden det er veldig mye penger involvert i livebransjen nå for tiden, sier Tali da Silva.
Det er også en stor retrotrend innen musikken. Fra stor suksess på TikTok for eldre låter av artister som Fleetwood Mac og Kate Bush, til nyere artister med et lydbilde hentet fra svunne tider – som The Weeknds 80-tallsduftende synthtepper.
ABBA-pensjonistene
Nok en faktor er at et eldre publikum er sugen på å se livemusikk på en måte som tidligere generasjoner kanskje ikke har orket, funderer da Silva:
– Eldre mennesker er en mer kjøpesterk målgruppe. Jeg tenker på Abbatarene i London. For 40 år siden hadde man nok ikke sett for seg at pensjonister skulle reise til London og sjekke ut KI-versjoner av ABBA-medlemmene.
Tali da Silva har selv en favorittartist som hun gjerne skulle kjøpt billett for å se spille gjennom et klassikeralbum.
– Jeg skulle gjerne sett når Lauryn Hill fremfører «The Miseducation of Lauryn Hill», slik hun har gjort på flere turneer allerede. Jeg blir aldri lei det albumet. For når det er et kunstnerisk verk som har tålt alderen, kan man gjerne komme tilbake til det igjen og igjen.
Kreativ lekegrind
Når det gjelder U2, så hevder de irske veteranene selv at de snarere tvert om ser fremover – selv om de vender tilbake til sitt 1991-album. Premieren på «Achtung Baby Live at Sphere» står 29. september, og U2 spiller til 4. november
– Mitt håp er at dette vil bli et kvantesprang fremover når det kommer til hva en konsert kan være. Der kan vi gjøre noe ingen har gjort før, sa The Edge nylig til Rolling Stone.
Årsaken er «The Sphere», som er bygget spesielt for konserter i motsetning til mange andre store arenaer, som er laget med tanke på sport. Ifølge Wired er det runde rommet kledd med LED-skjermer som til sammen utgjør verdens største LED-skjerm, og med omfattende lydanlegg som lover å gi like god lyd på alle plasser. Nybygget huser 20.000 publikummere, og U2 er første artister ut.
Første gang U2 tok med «Achtung Baby»-platen ut på turné var med «Zoo TV» i 1992-93, der de bød på et ambisiøst multimedieshow – også på Valle Hovin i Oslo. Selv om The Edge fortsatt synes turnévirksomhet er fascinerende, og noe U2 vil gjøre også i fremtiden, sier han til Wired at han tror Sphere-spillingen kan være «starten på en ny kreativ sjanger og en ny kreativ plattform». Og det selv med gamle låter.