KI i kunsten: Har det endret musikkbransjen?
I april fikk vi et innblikk i det som etter all sannsynlighet vil prege musikkindustrien og diskusjoner i musikkbransjen fremover:
Heart On My Sleeve, en låt i samme stil som Drake, med noe som høres ut som The Weeknd syngende på refrenget, ble en hit på strømmetjenestene.
Men låten var ikke laget av Drake og The Weeknd, til manges overraskelse. Den var generert av kunstig intelligens (KI), av noen som kalte seg Ghostwriter.
– Sangen kan plutselig vise seg å bli selve øyeblikket som fikk platebransjen til å reagere, tjue år etter fildelingens kontroversielle gullalder, skriver Eirik Blegeberg i en kommentar i Klassekampen.
LES OGSÅ: Chat GPT: Ekte pisspreik?
Låten har blitt lyttet til flere millioner ganger på ulike plattformer siden den ble publisert, selv om den raskt ble tatt ned fra store strømmetjenester som Apple Music og Spotify.
Universal, plateselskapet som representerer artistene, mener låten bryter med opphavsretten.
Foreløpig elsket og hatet
Heart On My Sleeve er ikke den eneste KI-genererte låten som har blitt populær de siste ukene. Og flere blir det. KI har naturlig nok blitt et tema det snakkes mye om i musikkbransjen og andre bransjer for tiden. Hvilke konsekvenser teknologien kan få for artister, produsenter, komponister og andre aktører er fortsatt usikkert.
Plateselskapet til Drake og The Weeknd har blant annet uttalt at strømmetjenestene «have a fundamental legal and ethical responsibility to prevent the use of their services in ways that harm artists».
Nick Cave er blant dem som har gått hardest ut mot KI og omtaler det som «a grotesque mockery of what it is to be human».
Mange er bekymret for utviklingen, men noen ser også muligheter.
Manuela Hofer, som arbeider som kunstner på ulike plattformer og i ulike formater, blant annet som musiker, skrev en kommentar i Samtiden at hun «enn så lenge har valgt å omfavne denne teknologien», og:
«Jeg ser på kunstig intelligens (AI) som nok et nyttig og verdifullt verktøy som jeg kan bruke for å manifestere mine kreative visjoner.»
AI-bøker og -filmer?
I februar kunne Tek.no melde at det er «boom» av robotskrevne bøker på Amazon:
– Dette er noe vi virkelig må være bekymret for, disse bøkene vil oversvømme markedet og mange forfattere vil stå uten jobb. Det må være transparens fra forfatterne og plattformene rundt hvordan disse bøkene skapes, ellers kommer du til å ende opp med mange bøker av dårlig kvalitet, sier Authors Guild-sjef Mary Rasenberger.
I den mye omtalte filmstreiken i Hollywood har KI-verktøy blitt et konflikttema.
Grunnen til det er at selskaper som Netflix og Disney nekter å utelukke bruk av KI-teknologi i framtiden. Tekstforfatterforeningen (WGA) krever en avtale der det slås fast at KI ikke kan brukes i manusarbeid – og at manus skrevet av deres medlemmer ikke kan brukes til å trene opp KI.
Hollywood-topper har kommet med uttalelser som gjør forfatterne bekymret, ifølge NTB:
– I løpet av de neste tre årene kommer du til å se en film, som er skrevet av KI. En god film, sier filmprodusent Todd Liebermann.
– Ikke bare manus. Redigering, alt sammen, sier Fox entertainment-sjef Rob Wade.
Sammenlignes med internetts begynnelse
Audun Molde, musikkviter og førstelektor ved institutt for musikk på Høyskolen Kristiania, tror det kan ta lang tid før man ser konsekvensene av teknologien.
– Da ulovlig nedlasting av musikk ble populært, var mange ganske naive og synes det var gøyalt. Den teknologiske utviklingen ligger alltid milevis foran jussen, sier han til Klassekampen.
Det er ifølge ham de opphavsrettslige utfordringene som er problemet, og mye kan skje før et regelverk kommer på plass. Molde tror likevel at KI kan bli nyttig for musikkbransjen etter hvert, og sammenligner dette skiftet med internetts begynnelse.
– Det var en kaosfase i begynnelsen der ingen visste helt hva internett var. I den umodne fasen var det mange som prøvde seg fram, så gikk det en tid og man fikk grep om det. Nå er KI-en sluppet løs, og det er på samme måte.