Høyesterett forkastet anken: – En halv seier, sier Tono
9. og 10. mai møttes Tono og Oslo-filharmonien i Høyesterett i en ankesak etter at Tono tapte i Borgarting lagmannsrett.
Mandag falt dommen: Tonos anke ble forkastet, og organisasjonen ble dømt til å betale sakskostnader til Oslo-Filharmonien på 689.312 kroner.
– Vi mener likevel at dette er en dom som er viktig for komponistenes rett til rimelig vederlag, skriver kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen i en e-post til Samtiden.
– En halv seier
Da saken gikk for tingretten i august 2021, krevde Tono nær 1,8 millioner kroner av Oslo-Filharmonien for perioden 1. januar 2018 til 31. desember 2020. I tillegg ønsket rettighetsorganisasjonen at stiftelsen årlig skulle betale 0,55 prosent av sine totale driftsinntekter for det forutgående året.
I både tingretten og lagmannsretten vant Oslo-Filharmonien, og Tono ble dømt til å betale Oslo-Filharmoniens sakskostnader.
Høyesterett kom i sin vurdering frem til at Tonos lisensvilkår overfor Oslo-filharmonien ikke oppfyller kravene til objektive og ikke-diskriminerende kriterier i § 28 i loven om kollektiv forvaltning.
– Vi er enige med Høyesterett i at vår tariff overfor Oslo-filharmonien ikke kan gjelde for dem alene, og det var heller aldri vår intensjon, sier administrerende direktør i Tono, Karl Vestli.
– Ideelt sett skulle vi selvsagt gjerne ha vunnet saken, men selv om vår anke ble forkastet, opplever vi likevel dommen som en halv seier.
Høyesterett tok ikke stilling til om statstilskudd kan tas hensyn i lisensvilkårene.
– Høyesterett utelukker ikke at statstilskudd kan legges til grunn for et vederlag, og har fastslått at Tono innenfor lovens rammer har frihet til å bestemme hvordan vederlaget skal fastsettes og hvor høyt det skal være, sier han videre.
Fortsatt åpent
Det har vært et ønske for Tono å få klarhet i om de kan ta hensyn til statstilskudd i beregningen av vederlag der det er rimelig.
– Når Høyesterett ikke tar stilling til dette i dommen, vil vi vurdere hvordan offentlige tilskudd skal hensyntas i konserttariffen for å sikre rimelige vederlag til komponistene, sangtekstforfatterne og musikkforlag i tråd med verkenes økonomiske handelsverdi, sier Vestli.