Therese Ulvan åpner hjertet i ny låt
Etter en 20 år lang karriere har Therese Ulvan fått gjøre det hun liker best: å opptre for publikum verden rundt. Det er den energien som skapes i konsertlokalet hun elsker.
Etter mammaperm og nedstenging er den energiske sangeren tilbake. Med en splitter ny singel fra det kommende albumet, er Ulvan ivrig etter å komme seg tilbake på scenen.
22. april slapp sangeren sin nye singel «Sneakin’ In», en jordnær låt hvor hun åpner hjertet og synger om et sårt tema som mange kan kjenne seg igjen i.
– Hvordan ble singelen til?
– Long story short har jeg alltid vært i jazzens verden. Så møtte jeg en produsent i Sverige, Paulo. Vi satte oss ned, så på noen låter og begynte å skrive nye låter sammen. Jeg er ikke redd for å snakke om sorg, det er ikke noe farlig å ha kjærlighetssorg, forteller hun.
Ulvan hentet inspirasjon for singelen i kjærlighetssorg og hvordan sorgen ofte kan virke som et stigespill, hvor man stadig havner tilbake på start.
– Den handler rett og slett om det å oppleve at man tror man har kommet seg videre. Men så kan det være noe som suger deg tilbake. Det er litt som stigespillet, plutselig er du helt tilbake på start igjen. Det er mange som står samlet om det, så jeg håper denne sangen kan være til trøst for dem, sier Ulvan.
– Hvordan går du frem i skrivingen av en sang, hvordan kommer en låt til liv hos deg?
– Jeg har en opptaker, jeg synger inn setninger der. Så har jeg alltid mange notatbøker med meg. Det kan være en setning, et vers, eller noe inspirasjon til å skrive som kommer. Jeg kan sitte i en begravelse og plutselig må jeg skrive ned noe i notatboka, ler sangeren.
– Jeg gjemmer alle setningene som kommer som dråper, og samler dem sammen etter hvert.
Med sangtekster på bordet, kom vi inn på temaet om poesi. Ulvan innrømmer at hun blir svært inspirert av favorittpoetene hennes.
– Jeg liker Shibram. Man kan nesten bare smake ordene hans. Jeg har alltid noen bøker framme. Einar Skjæraansen er også kul. Sånne gamle, kule poeter.
Skrivesperre som nybakt forelder
Ulvan forteller at hun har opplevd en lang skrivesperre etter hun ble mor for tre år siden.
– Jeg opplevde det å bli mamma, og da skulle man tro det er inspirerende, men jeg opplevde mye i livet på veldig kort tid. Det ble mye å gjøre, så jeg fant ikke helt tiden til å skrive. Men nå føler jeg at jeg er tilbake.
Jeg har aldri fri. For meg kan inspirasjonen alltid komme
Hun forteller at den største reisen hun har opplevd, er å bli mor. Som mor har hun måttet redefinere seg selv på alle vis. Ulvan har også funnet inspirasjon i foreldrerollen, hun opplever blant annet at hun tar inn alle følelser som er å ta inn.
– Jeg klarer ikke lenger å se på Dagsrevyen uten å bli knust. Jeg tar inn absolutt alt, og det er så sterkt. Jeg trenger også mye mer tid med familien min enn hva jeg gjorde før. Det å se verden på ny gjennom en treårings øyne er helt fantastisk!
Ulvan sier hun kan finne inspirasjon i både litteratur og på Netflix
– Plutselig må jeg bare trykke på pause og skrive. Jeg har aldri fri. For meg kan inspirasjonen alltid komme.
Musikk som et universelt språk
Det å formidle et budskap gjennom musikken, er hele grunnen til at Therese Ulvan begynte med musikk.
– Musikk skal være en brobygger mellom mennesker. Jeg husker jeg var med på en festival for en tid tilbake, hvor jeg så hvordan musikk berører og samler oss. Musikk er et så universelt språk. Det har vært det siden tidens morgen.
– Hvilket budskap ønsker du å formidle med den nye låta?
– Jeg vil ikke prakke på folk en mening. Jeg har sluppet sangen, og da tenker jeg den får leve sitt eget liv. I min erfaring kan én tone gi trøst og inspirasjon for mange.
Med budskapet i tankene, funderer sangeren over hvilke andre artister som er flinke med formidling av budskap.
– Det kan være alt fra Ole Paus til Sting, det varierer hvem jeg hører på. Jeg husker jeg var på intimkonsert en gang, og jeg hylgrein for det var så fint levert av artisten.
Hun forteller videre at hun også blir berørt hver dag av studentene på Trøndertun folkehøyskole, hvor hun er musikkpedagog.
– Det er mange flotte store talenter der ute.
Videre beskriver hun Donny Hathaway som en superflink kommunikator, og tenker deretter rundt det at han dessverre tok livet sitt som 33-åring.
– Jeg tror at hvis man synger fra hjertet, har man et så lite skall at det blir tungt å leve. Slik er det jo for mange.
Var ikke hjemme store deler av tiden
Med koronanedstenging etterlatt i historien, er det flere artister som endelig får tilbake den normale arbeidsdagen med spilling og øving. Før pandemien brukte Therese å være ute og spille konserter og jobbe med nye låter store deler av året. Nedstengingen og rollen som nybakt forelder snudde den tilværelsen på hodet.
– Før jeg fikk barn var jeg ute 200 dager i året. Jeg leide ut leiligheten, siden jeg ikke var hjemme store deler av tiden uansett.
Hun går videre med å fortelle om normalen i dag, med flere kommende spillinger og ny musikk på agendaen.
– Slik arbeidsdagen ser ut nå så sender jeg ungen i barnehagen, har telefonmøter og øvinger siden jeg skal ha noen show (Nidaros Blues festival torsdag 21. April). Så skriver jeg en del. Jeg setter veldig stor pris på hver dag jeg får, poengterer hun.
– Hvor viktig er selve teksten i musikken for deg?
– Teksten, melodien og rytmen er viktig. Man må danse til meg. Jeg blåholder ikke på en tekst hvis den setter utfall for melodien eller rytmen. Songwriting is about rewriting, mener Ulvan
Hun liker å gjøre om på sangene, selv etter at de er sluppet.
– Jeg har ikke noen egostruktur, jeg er helt åpen for idéer og når jeg har med bandet har jeg sagt: vær så snill legg inn dere selv. Da blir det organisk materiale, det blir ikke stivt.
Når sangene blir til i studio er Ulvan minst like åpen for nye idéer fra samarbeidspartnere.
– Hvis du skal være rigid, blir det vanskelig å samarbeide. Jeg ser på en sang som en leirklump: den skal formes, sier hun.
Therese er en artist som ikke er redd for å åpne hjertet, og slippe andre inn gjennom musikken. Hun forteller at temaene som oppstår i skrivingen er litt tilfeldige. Melodiene som følger med tekstene kan være alt fra jazz til hardrock. Ulvan liker også å covre andres sanger, så lenge hun ser seg selv i dem.
– Livet har tatt meg med på en reise, og jeg tar med egne sanger og coverlåter. Den første plata laga jeg i Los Angeles, og der hadde jeg med alt, til og med en didgeridoo!
Skal hun synge om noe må hun føle at hun har levd det.
– Jeg må relatere til det, sier hun om framføringen av coverlåter.
Ulvan forklarer at reisen livet har tatt henne med på, har gitt henne viktige erfaringer.
– Jeg hadde for eksempel ikke møtt mannen i mitt liv, hvis jeg ikke hatt de kjærlighetssorgene jeg har hatt, utdyper sangeren.
Når skallet blir knust kommer gullet frem
Kjærlighetssorg er ett av mange temaer i sangtekstene til Therese. Hun forteller at når man blir knust, kommer inspirasjonen og de gode tekstene frem.
– Jeg har jo hatt litt kjærlighetssorg opp gjennom tidene. Når skallet vårt blir knust, da kommer gullet frem.
Det er alltid noe å lære av.
– Vi prøver jo å passe hos en person, og når det går over til enten kjærlighet eller sorg. Gjenstår det å spørre seg selv «hvordan kan jeg lære av dette?» Det er ikke noe vits å henge med hodet. Det er som regel da sanger kommer ut. Jeg tror at bak hver blåmandag hviler det en solskinnsdag, smiler sangeren.
Samarbeid med Tina Turner-produsent
Therese Ulvan har møtt på flere gode samarbeidspartnere i løpet av sin karriere. For en tid tilbake møtte hun den svenske funkrock-artisten Paulo Mendoca. Han har produsert musikk for blant annet Tina Turner, og nå produserer han for Therese Ulvan. Hun forteller videre at de to heldigvis hadde god kjemi i studio.
– Samarbeidet er alfa omega. Har jeg ikke kjemi med produsenten blir det bare en innspilling. Når du får på ulike instrumenter i en sang er det viktig med kjemi, sier hun.
Energien er ikke noe vi styrer, vi slipper den løs og så får den treffe på den måten den treffer
Jeg begynte å jobbe med ham før jeg ble gravid. Vi kastet låter fram og tilbake og skrev nye. Vi har startet et musikalsk samarbeid og det er jeg så takknemlig for!
Paulo skal være med på Ulvans konserter i Sverige til sommeren.
– Det ser jeg veldig frem til, sier hun.
Dagen før singelslipp opptrådde Ulvan på Nidaros Blues festival. Hun er glad for at det er mulig å opptre foran et publikum igjen. Hun forteller at det morsomste med å stå på scenen er energien som skapes i konsertlokalet.
– Vi gir til publikum, og de gir tilbake. Da kjenner man energien løfte seg mer og mer i rommet. Det er essensen til hvorfor jeg holder på med musikk, det møtet med menneskene. Hvis jeg hadde laget musikk og ingen hadde hørt på, blir det litt som et tre som faller i skogen-filosofien. Energien er ikke noe vi styrer, vi slipper den løs og så får den treffe på den måten den treffer. Det blir litt som en trommel av positiv energi, utdyper hun.
Med et flertall nedstenginger lagt bak oss, går sangeren videre med å tenke rundt vanene vi alle har dratt på oss under pandemien.
– Vi har fått en vane der vi sitter mer inne, og det er ikke bra for oss – bare se på den psykiske helsen i landet. Vi må være sosiale, trekke oss tilbake, være sosiale igjen og trekke oss tilbake. Det blir litt som bølger på stranda, forteller sangeren.
– Hvilke tre ord vil du bruke for å beskrive det kommende albumet?
– Energi, power og underfundighet.
Ulvan fremhever at plata har flere ulike melodier. Den nye musikken er musikk som hun liker å høre på selv. Den typen musikk man kan ha på når man er på en roadtrip, eller som gjerne spilles på vorspiel.
Blomstringens år
Det kommende albumet er et bilde av hvor Therese Ulvan er i livet akkurat nå. Samtidig som musikken skildrer hvordan det er å være menneske i dag, med alle de sterke kontrastene vi møter på i hverdagen. Hun forteller at det også kan være deilig å søke tilflukt i musikken.
2022 er hun sikker på at blir et godt år.
– Det blir blomstringens år for meg! Det er så mye positivt som skjer. Livet vender tilbake til normalt, jeg skal ut med singler og en plate, og jeg møter på fine samarbeidspartnere underveis. Jeg er så rolig, spent og forventningsfull. Jeg gleder meg mest til å gå ut og spille for folk, det har jeg ikke fått gjort på en lang stund.
Ulvan forteller at hun kommer fra et gårdsbruk. Hun tilbragte påskeferien på gården og fikk være med på lamming der.
– Når jeg er på gården kjenner jeg bare at «monkey brain-en»min slutter å jatte. Det blir som det å trekke seg tilbake og puste inn og ut igjen. Det er mye terapi å finne der.
Hun håper de som liker den nye singelen, vil si ifra til henne. Hun er takknemlig for all støtten hun får. Enten om det er en følger på Spotify, eller en av de mange koselige meldingene hun får fra lytterne.
Sangeren aksepterer at hun at hun har null kontroll over hva hun slipper ut i verden. Hun sier det er supert hvis det rører noe hos noen, og om det ikke gjør det får hun gjøre hva hun liker å gjøre best uansett.
Hun vil ikke bruke energien på noe dårlig, som det å grue seg. Den energien sparer hun til positive følelser.
– En skal gjøre det som gjør en sjøl glad, uavhengig av andre, avslutter hun.