Foto

Festivalen Aria Borealis Bodø bygges rundt sangkonkurransen og setter Bodø i barokkens tegn. Foto: Aria Borealis.

Stor internasjonal oppmerksomhet for klassiskfestival i Bodø

Publisert: 3. juni 2022 kl 09.23
Oppdatert: 3. juni 2022 kl 10.38

Flere hundre musikere, orkestre og sangere fra hele verden møtes under midnattsolen i sommer, på festivalen og sangkonkurransen Aria Borealis.

I programmet finner vi aktiviteter for både musikkutøvere og konkurransekandidater, men også et rikt tilbud av konserter jevnt over hele uken for dem som kun ønsker å nyte musikken som publikum. 

I løpet av uken kan man oppleve internasjonalt anerkjente musikere, som Maja Ratkje og Nordic Affect, L´Arpeggiata, Rolf Lislevand, Per Arne Glorvigen, Berit Opheim og flere, forteller direktør for Stormen Konserthus Rasmus Adrian.

Det arrangeres også Ung Barokk-sommerkurs for unge musikere (barn og ungdom) hvor alle som spiller blåse- eller strengeinstrumenter kan delta på en uke med musikk, dans og lek, som ender med at de får holde en egen konsert. 

Foto

Det er første gang en slik konkurranse finner sted i en arktisk by. Foto: Aria Borealis.

Festivalen er en mulighet til å få med seg et program som andre må reise langt for å oppleve, så dette er en fantastisk mulighet for klassiskelskere i Norge, sier Rasmus Adrian. 

Se fullt program.

Begeistret jury

Også jurymedlem og sopranlegende Dame Emma Kirkby er begeistret over oppslutningen.

– Det er tydelig at denne nye idéen har slått an, siden vi nå må velge blant over hundre utmerkede kandidater fra hele verden! 

Foto

Den verdenskjente sopranen Dame Emma Kirby er et av medlemmene i juryen. Foto: Aria Borealis.

Deltakerlisten er fra alle verdensdeler, men Norge troner høyt på listen med 13 søkere. Bare Tyskland og Storbritannia har flere, og høyt på lista ligger også Canada, USA, Finland og Russland

– De innsendte videoene har talt sitt tydelige språk og gjort vår oppgave ekstremt vanskelig, Men jeg er virkelig glad for at de beste av dagens unge sangere får denne sjansen til å jobbe med slike fantastiske musikere, sier den adlede britiske sangeren.

Tett på musikalske prosesser

Parallelt med konkurransen, foregår det altså workshops og øvinger med fremragende musikere gjennom hele festivaluken. Disse kan man delta på gjennom å kjøpe Sessions Pass for dem som vil komme tettere på musikere og konkurransen. Formålet er at kandidatene skal kunne utvikle sine egne prestasjoner gjennom samarbeidet fremfor å elimineres én etter én.  - Ettersom de valgte kandidatene allerede er vinnere fra den innledende konkurranserunden, kan de løfte hverandre og bli best mulig, med et mål om at musikken skal stå i fokus, ifølge Adrian, som er stolt over den internasjonale oppmerksomheten festivalen har klart å skape.

– Det finnes mange klassiske musikkonkurranser i Norge og i utlandet, men denne er unik fordi vi fokuserer på barokkmusikk og tidligmusikk. Det finnes ingen tilsvarende festivaler. Men interessen viser at man ikke trenger å dra til London eller Paris for å få til noe slikt, sier han.

Foto

Daglig leder i Stormen Konserthus i Bodø, Rasmus Adrian. Foto: Anita Myklemyr.

Dette vil skape en avslappet og konstruktiv atmosfære for å utforske og fremføre musikken sammen med musikere fra fire fremtredende nordiske barokkorkestre. Concerto Copenhagen fra Danmark, det finske barokkorkestret (FiBO), Barokkanerne fra Norge og Drottningholm Baroque Ensemble fra Sverige. 

Bakgrunn for konkurransen

Konkurransen startet i januar hvor over hundre deltakere fra 39 land sendte inn digitale bidrag. Åtte vinnere ble valgt ut av den anerkjente juryen, bestående av den britiske sopranen Dame Emma Kirkby, cembalist og kunstnerisk leder ved Concerto Copenhagen Lars Ulrik Mortensen, Thearer an der Wien-regissør Stefan Herheim, den finske sopranen Tuuli Lindeberg og svensk tenor Anders J. Dallin. 

– Deltakerne får muligheten til å jobbe med dyktige ensembler og instruiktører, sier Adrian.

Sangerne som deltar i sangkonkurransen er profesjonelle, men er i starten av sine karrierer. Rasmus Adrian håper at konkurransen kan bli en plattform for disse utøverne.

– Det er et rekrutteringsproblem for disse utøverne innen barokk og tidligmusikk.

Adrian trekker frem samarbeidet med fire nordiske barokkorganisasjoner: Nordic Baroque Scene:

– Vi har skapt noe sammen som ingen ville klart på egenhånd, understreker han.