Plottet: Musikk med klanger fra Midtøsten og norsk folkemusikk
Inger Hannisdal har akkurat sluppet debutalbumet sitt «North South East West», og er gjest i KulturPlots podkast, Plottet.
Hør hele podkasten her.
Hannisdal kom tilbake til Norge under korona, etter å ha bodd og levd som musiker mange år i Frankrike og Libanon.
Et sjelesøkende prosjekt
Hannisdal skrev musikken til albumet mens Norge var i nedstengning.
– Musikken er preget av at jeg nettopp hadde flyttet hjem igjen til Norge. Da jeg kom tilbake prøvde jeg å samle inntrykkene, også de inntrykkene som kom av å komme hjem, til et sammenhengende språk som kunne gi en mening som en helhet. Det var et litt sånt sjelesøkende prosjekt på en måte, sier hun.
Først baserte hun musikken på rytmer og skalaer fra arabisk musikk, før hun fant sin rette form.
– Det finnes en del likheter mellom moder i Midtøsten og i norsk folkemusikk, så jeg fant frem til det som er felles og skrev låter med det som grunnidé, sier Hannisdal.
Bibelen: – Av de flotteste verkene vi har fått overlevert fra fortiden, men et paradoks
I delen om kristendom, spør vi prester, ateister, filosofer og forskere om løpet er kjørt for kristendommen. Dagens gjest – professor i filosofi og spaltist i samtiden, Ole Martin Moen – sier blant annet at han opplever bibelen som en fantastisk bok med mye klokt, som gir grobunn for interessante tanker.
– Jeg kan ikke si at det som står i Bibelen intellektuelt sett er på høyde med Platon eller Aristoteles, men budskapene er derimot mer tilgjengelige og jordnære. Av den grunn vil jeg si at det er et av de flotteste verkene vi har fått overlevert fra fortiden, sier Moen.
Han trekker frem paradokset i at Bibelen inneholder så mye flott, at det finnes mange kirker rundt om i landet og at vi har en egen presteutdanning for å praktisere religionen, men at kristendom likevel er et synkende skip.