Foto

Petter Moen (til venstre) og Eilert Hasseldal spiller den besøkende og offiseren i operaen «In the Penal Colony» i Kulturkirken Jakob. Foto: Adrien LeGall/Interpuls

«In the Penal Colony»: Norgespremiere på Philip Glass-opera i Kulturkirken Jakob

Publisert: 13. september 2022 kl 15.35
Oppdatert: 13. september 2022 kl 15.56

­I regi av minimalismefestivalen Interpuls, settes operaen «In the Penal Colony» opp i Kulturkirken Jakob den 13. og 14. september.

– Vi har lenge vært fascinerte av musikken til Philip Glass og har gledet oss til å kunne sette opp en av hans operaer. Etter hva vi kan se har dette heller ikke blitt gjort i Norge på 30 år, så nå skjer det endelig, sier daglig leder for Interpuls Daniel Lyngstad i en pressemelding.

Debut som operaregissør

– «I straffekolonien» er en mørk og absurd allegorisk fortelling, der en besøkende er invitert for å overvære henrettelsen av en dødsdømt fange. Offiserens besettelse for det enigmatiske avstraffelsesapparatet avdekker paradokser knyttet til rettferdighet, død og moral, sier Lyngstad.

Regi på forestillingen er ved Victoria Putterman. Putterman jobber til daglig som fiolinist i Operaorkestret ved Den Norske Opera & Ballet, og har vært regiassistent for regissører deriblant Stefan Herheim og Annilese Miskimmon.

– Musikken til Philip Glass er medrivende, vakker og gjenspeiler kjernen i Kafkas mørke og absurde univers. En fortelling om kollisjonen mellom to uforsonlige verdener, sier hun.

Koronautsettelser

Operaen skulle først settes opp i 2021, men ble avlyst på grunn av daværende restriksjoner. I februar 2022 nådde produksjonen frem til premieredagen før hovedrolleinnehaveren selv ble rammet av korona. Nå ser det lyst ut for at produksjonen går sin gang på tredje forsøk. Premieren er utsolgt. Til forestillingen 14. september er det noen få billetter igjen.

Foto

Norgespremieren på «In the Penal Colony» settes opp av minimalismefestivalen Interpuls. Fiolinistene Matias Jentoft (til venstre) og Sondre Fjose Sandberg er blant dem som utgjør orkesteret i operaen. Foto: Adrien LeGall/Interpuls