#metoo-opplevelse i omgangskretsen danner bakteppet for Inger Nordviks nye singel
Inger Nordvik slipper 16. september den første smakebiten fra sitt andre album, «Hibernation», som kommer på nyåret. Låta «Secret» er en pop-låt med klare elementer av både jazz og folk. Nordviks vokal og piano stikker seg ut, sammen med jazzete trommer – men singelen er en helstøpt bandproduksjon.
– Jeg skrev «Secret» etter å ha vært vitne til et maktmisbruk, forklarer Inger Nordvik. Det var i kjølvannet av hele #metoo-bevegelsen, hvor det kom frem utallige historier som egentlig bare avslørte et større strukturelt problem. Så kom det en historie til, ganske nært på – i min omgangskrets. Låta er skrevet som en oppmuntring til å komme seg ut og gjenvinne kontrollen, men også med ønske om å markere et maktskifte, sier hun til KulturPlot.
Ga ut plate en måned før nedstengningen
Forrige plate, «Time» ble utgitt i 2020, en måned før koronapandemien brøt ut. Albumet ble lansert i Tyskland, og fikk gode kritikker. Inger Nordvik bodde da i Berlin. Dessverre begrenset pandemien muligheten for en fullskala-turné, selv om Nordvik fikk spilt en del likevel.
Under nedstengningen befant Inger Nordvik seg på en liten hytte i Nord-Norge, mens hun jobbet med materiale til sitt neste album. Det pulserende livet fra Berlin var brått erstattet med hav og fjell.
– Jeg fant omsider en rutine i alt dette, jeg isbadet om morgenen og så jobbet jeg. Jeg lagde meg en liten arbeidskrok og var også heldig å få bruke en liten kirke med flygel i nærheten.
Låtskriving
– Hvordan blir låtene dine til?
– De skrives veldig spontant. Jeg sitter ofte ved pianoet og improviserer. Der lager jeg små idéer som blir til låter. Noen ganger kommer det også bruddstykker av tekst som jeg tar med meg videre. På forrige album skrev jeg derimot en del tekster før jeg laget musikken.
Det har blitt en større og mer helstøpt produklsjon
– Hvordan utvikler du låtene, fra idé til produksjon?
– Jeg skriver låtene ferdig alene, og får tidlig en idé om hvordan de skal låte. Så lager jeg demoer, for å vise musikerne hva jeg har tenkt. Etter det gir jeg dem mye frihet på instrumentene sine til å komme med idéer. Jeg legger meg ikke opp i detaljer. Jeg er heldig som får jobbe med særdeles flinke og kreative musikere.
– Hvordan vil du sammenligne «Time» og «Hibernation»?
– «Hibernation» tar i likhet med «Time» utgangspunkt i piano og vokal, som er mine hovedinstrumenter, men derfra har jeg arrangert låtene inn i en full bandproduksjon. På «Time» ble noen låter spilt inn i en kirke, mens jeg brukte jazzmusikere i studio på andre låter. Denne gangen har jeg jobbet mye med bandet fra starten. Det har blitt en større og mer helstøpt produklsjon, utdyper hun.
Ser frem til releaseturné
Planene fremover handler om å spille for folk.
– Jeg slapp jo «Time» en måned før pandemien. Denne gangen ser jeg frem mot en lengre releaseturné. Plata skal lanseres i Tyskland. Det blir spennende.
Inger Nordvik nøler ikke når hun blir bedt om å oppgi noen av sine musikalske inspirasjonskilder.
– Jeg kommer alltid tilbake til 1970-tallet, og trekker frem artister og band som Kate Bush, Joni Mitchell og The Beatles.
– Jeg liker det organiske bandsoundet, og gjerne iblandet strykere og blåsere, avslutter hun.