25.mars 2022 slipper Maridalen sitt andre album «Bortenfor» på Jazzland Recordings.
Foto
Jørgen Nordby

– Lokalbefolkningen i Maridalen mener vi er med og bygger identitet

Publisert: 21. mars 2022 kl 14.49
Oppdatert: 21. mars 2022 kl 15.11

Den norske jazztrioens debutalbum «Maridalen» som ble utgitt våren 2021 mottok også strålende anmeldelser, både nasjonalt og internasjonalt. Albumet ble blant annet ført opp på listene «Årets beste norske» i Aftenposten og «Jazz albums of the Year» i engelske MOJO Magazine.

25.mars 2022 slipper Maridalen sitt andre album «Bortenfor» på Jazzland Recordings. I likhet med debutplaten er også dette albumet spilt inn i den gamle trekirken i Maridalen, men denne gangen beveger trioen seg også litt bortenfor dalen – ned mot nattbelyste gater og gamle bygårder.

Trompetist Jonas Kilmork Vemøy forteller at plata ble til da bandet jobbet med overskuddsmateriale fra det første albumet:

– Vi bestemte oss raskt for å lage en oppfølger. Det var fortsatt pandemi, og vi hadde ikke fått sluppet den første plata på en skikkelig måte. Vi gjorde det samme som da vi spilte inn debutalbumet: gikk i studio i Maridalen kirke, og ble der en uke. Der trives vi godt, og vi liker å spille der. Instrumentene våre låter veldig bra i det rommet. Det er roligere å spille inn en plate på den måten. Man kommer litt unna byen, og kan lage mat på det lille kjøkkenet i kirken, utdyper han.

Eget musikalsk rom

Med den varme og akustiske klangen fra kontrabass, trompet og treblås, skaper trioen sitt eget musikalske rom som tar tak i ulike stemningsøyeblikk og danner små fortellinger. Gjennom disse øyeblikkene blir lytteren invitert med på nye eventyr: Fra et portrom i byen utforskes gamle og glemte steder gjennom bilder fra en film til en tur på en månesykkel i drømmeland.

I dag mener lokalbefolkningen at vi er med på å bygge identitet for dem som bor der

Stemningene og fortellingene formidles gjennom et sterkt kollektiv der summen er større enn enkeltprestasjonene – der rommet, atmosfæren og spenningen blir en del av helheten. 
Lydbildet er intimt og transparent og gir både stort ansvar og mye rom for de tre musikerne å spille på.

Foto
Maridalen bestemte seg raskt for å lage en oppfølger til det kritikerroste førstealbumet Maridalen. Foto: Jørgen Nordby

Trioen tar også i bruk små enkle pålegg fra piano, en gammel radio og kjøkkenredskaper, i tillegg til at de har fått med seg pedal steel-gitarist Emil Brattested på to låter.

Lokal identitet

– Med et stedsnavn som bandnavn, blir man nysgjerrig på bakgrunnen for valget av navn. Hvorfor Maridalen?

– Først hadde vi faktisk et annet navn, men så skrev vi en låt vi kalte Maridalen. Alle i bandet liker dessuten å bruke Maridalen, og Andreas og jeg bor heller ikke langt unna. Det ble naturlig etter hvert. I dag mener lokalbefolkningen at vi er med på å bygge identitet for dem som bor der, sier Vemøy, og legger til at Maridalen brenneri sponser bandet med kaffe på turneen de akkurat har lagt ut på.

Hittil har Maridalen, Oslo, Sæbø og Trondheim fått besøk av jazztrioen. Deretter følger konserter i blant annet Bø, London og Edinburgh.

– Det er morsomt at vi har blitt lagt merke til i utlandet, og kan få spille i andre land for å vise oss frem, sier Vemøy, som har registrert at magasinene MOJO og Jazzwise har plukket opp albumet deres.

Vi er glade i å dra frem det gamle og litt upolerte

Han forteller at de tre musikerne i bandet egentlig har ulik bakgrunn, men at de har samlet seg om svensk jazz, filmmusikk og impresjonisme som inspirasjonskilder.

– Vi er glade i å dra frem det gamle og litt upolerte. For eksempel bruker vi en gammel Philips radio når vi spiller. Pianolyden publikum hører, kommer gjennom den. Men radioen er virkelig gammel, så da vi skulle ut på turné, måtte vi erstatte den med en litt nyere variant: En Radionette Kurér 1952-modell. Den ble markedsført som en reiseradio, så den skal holde, smiler han.

Låtskriving

– Hvordan blir en Maridalen-låt til, kan du beskrive prosessen?

– Alle i bandet skriver låter, og kommer med materiale. Vi finner raskt soundet vårt. Alle er med på å kna det hele sammen og arrangere låtene. Vi er like – når det gjelder estetikk, og låtskrivingsprosessen er aldri vanskelig. Det går som regel raskt fra idé til ferdig produkt.

– Dere lager instrumentalmusikk. Hvordan jobber dere med å formidle budskap eller stemninger?

– Låtene er egentlig små musikalske fortellinger. Vi ønsker å dyrke dette, fremfor individualitet eller det solistiske. Vi lager stemninger, forklarer han.

Og titlene til låtene vokser seg naturlig frem med tiden. Som for eksempel singlene Portrom og På nye eventyr.

Maridalen består av: Anders Hefre: saksofon, Jonas Kilmork Vemøy: trompet og Andreas Rødland Haga: kontrabass.