Susanna Wallumrød gir ut sitt fjerde album under pandemien.
Foto
Signe Fuglesteg Luksengard
Susanna Wallumrød

– Jeg hørte musikk allerede da jeg leste diktene

Publisert: 17. mars 2022 kl 14.55
Oppdatert: 18. mars 2022 kl 10.59

Det er ikke mange artister som kan skilte med produktiviteten som Susanna Wallumrød har utvist under pandemien. Nå kommer hennes fjerde album i denne perioden. «Elevation» er oppfølgeren til «Baudelaire & Piano» fra 2020. Albumet  slippes 25. mars. Denne gangen har hun med gjestemusikerne Stina Stjern og Delphine Dora.

Wallumrød tok seg en pause fra pakking av vinyl, for å snakke om albumet på Kulturhuset i Oslo.

På «Elevation» blir nok en gang dikteren, essayisten, oversetteren og kunstkritikeren Charles Baudelaire tonesatt av Susanna Wallumrød. Denne gangen til en sammensmeltning som kombinerer båndopptak, spoken word og sang. Susanna har komponert, spilt og sunget – og dessuten vært kurator i eget prosjekt. Gjennom å invitere norske Stina Stjern og franske Delphine Dora til å lage musikk som går i dialog med hennes egne Baudelaire-sanger, tar hun her steget videre i sin kunstneriske tilnærming. Resultatet fremstår etter noen lyttinger som både gripende, mystisk, vakkert og eksperimentelt på samme tid. 

Produktiviteten

– Hvordan har du klart å være så produktiv under pandemien?

– Det har jo vært vanskelig å få spille ute, og derfor har jeg vært bevisst på å holde i gang arbeidet med låtskrivingen. Det har ikke vært helt enkelt, det heller, medgir hun.

Så langt har blant andre musikkblogger og magasiner som Stereogum, The Line of Best Fit, Prog Magazine og Brooklyn Vegan delt videoer fra Susannas kommende album. Musikknettstedet Circuit Sweet beskrev singelen Alchemy Of Suffering på følgende måte: «Nothing short of perfection».

Det er hyggelig med positive kritikker. Wallumrød utdyper at Baudelaire-prosjektene er annerledes å høre på.

– Tekstene er så gjennomkomponerte, ofte uten repetisjonene man er vant med i musikktekster. Det har vært en utrolig opplevelse å bli kjent med diktene, og å komponere musikk til dem. Det er mange lag i disse tekstene.

Baudelaire

– Hva med Baudelaire er det som fascinerer deg?

– Det oppstod en forbindelse. Jeg har alltid vært interessert i diktene hans, men dette har utviklet seg over tid. Oversettelsen av Anthony Mortimer i 2016 var nok utslagsgivende for prosessen. Den traff meg, siden den både var fint oversatt og gjendiktet. Den ga meg lysten til å synge disse tekstene og tonesette dem. Opplevelsen med Baudelaire lignet på den jeg hadde med Gunvor Hofmo, da jeg laget albumet «Jeg vil hjem til menneskene» i 2011, forteller hun.

Jeg starter der jeg føler en forbindelse. Som kunstner tar disse tekstene meg med på en musikalsk reise

Da hun ga ut sin første Baudelaire-plate i 2020, rakk heldigvis Susanna Wallumrød å gjennomføre konserten på Henie Onstad Kunstsenter før samfunnet igjen ble nedstengt på grunn av pandemien.

– Ting blir ikke alltid som man tror, men ut av det kan det komme nye ting.

Og nye ting har det kommet ut av samarbeidet med artistene Stina Stjern og Delphine Dora. Stjern spiller sammen med Susanna i prosjektet Susanna & the Brotherhood Of Our Lady. 

– Stina Stjern spiller på to gamle Walkman-er. Hun spoler, stiller på hastigheter og klipper – alt koblet opp mot mikseren med effektpedaler. Hun tar i bruk lyden som er på kassettene, og utnytter den. Jeg liker den mekaniske lyden av kassettspillere og bånd, sier Susanna.

Delphine Dora fikk hun kontakt med via sosiale medier, og ba henne om å resitere Baudelaire til konsertforestillingen på Henie Onstad.

– Resitasjonene og musikken for kassettspillere gav meg idéen til et nytt Baudelaire-album. Da jeg hørte kombinasjonen av Delphines stemme og Stinas kassetter bestemte jeg meg for å lage en ny Baudelaire-plate, sier Susanna. 

– Denne gangen er det også en del fransk på plata?

– Ja, dette er mitt første to-språklige album. Fransk er et vakkert språk, men jeg er dessverre ikke spesielt god i det. Jeg liker det mystiske elementet – at man ikke nødvendigvis forstår alt. Lyden av et fremmed språk kan være effektfullt.

– Hvor starter man når man skal tonesette Baudelaire?

– Jeg starter der jeg føler en forbindelse. Som kunstner tar disse tekstene meg med på en musikalsk reise. Jeg hører en melodi som er annerledes, og tenker ikke på at dette er kjente dikt. Det blir forstyrrende. Jeg hørte musikk allerede da jeg hørte diktene. Jeg kan sitte ved pianoet og spille noen akkorder eller linjer – for så å oppdage at det resonnerer med teksten. Men alt forandrer seg underveis, til og med selve diktene, utdyper hun.

Konserter

Utover våren blir det både både Baudelaire og Hofmo-konserter. Susanna var på turné med fetter David Wallumrød tidligere i år, og kommer derfor kun til å booke enkeltkonserter fremover, selv om hun ønsker å spille så mye som mulig.

Det er et vanskeligere marked nå, etter pandemien. Alt skal skje samtidig, men salene fylles ikke like raskt opp som før. Men kreativiteten skal det ikke stå på fremover:

– Jeg holder på med å skrive låter til flere prosjekter, som befinner seg i litt ulike stadier. Jeg har absolutt planer, sier hun.

31. mars spiller Susanna Wallumrød intimkonsert på Frogner kino, som del av programserien «Artist velger film». Her velger norske artister filmer som har betydd mye for dem, etter konserten.

– Jeg har valgt den italienske skrekkfilmen «Suspira» fra 1977, smiler hun.