Spellemannsprisen 2014: Claudia Scott delte ut prisen for beste komponist, og vant selv prisen i Country-kategorien.
Foto
Carina Johansen / NTB
Artist Claudia Scott fikk beskjed om finne seg ny karrierevei av Nav

– Jeg ble sint. Først på Nav, og deretter på systemet

Publisert: 2. februar 2022 kl 17.55
Oppdatert: 3. februar 2022 kl 10.45

«Jeg vil anbefale deg å tenke litt bredere, du har sikkert mange yrker du kan passe i. Hold meg gjerne oppdatert på situasjonen din fremover. Om du har spørsmål eller trenger hjelp kan du skrive til meg her i aktivitetsplanen».

Det stod det i skrivet fra Nav-veilederen til den folkekjære artisten Claudia Scott.

Scott er en profesjonell artist og har jobbet som artist helt siden hun som 11-åring startet med å turnere sammen med sin far, Clive Scott, og bandet hans The Skywegians. At hun nå fikk beskjed om å endre karrierevei, i en tid da regjeringens restriksjoner for musikere gjorde det umulig for henne å utføre arbeidet sitt, fikk henne til å reagere.

– Jeg ble først sint, og startet umiddelbart med å skrive et klagebrev til Nav. Men etter å ha tenkt meg om skjønte jeg at det ikke var veilederen det var noe galt med, men systemet. Hun gjorde jo bare jobben sin, og fulgte de instruksene hun hadde fått. Hun gjorde så godt hun kunne, men systemet må endres, sier hun til KulturPlot.

Visste ikke hvordan det ville gå

Siden pandemien brøt ut i mars 2020 har tilværelsen vært vanskelig for musikere. For Scott har turneer vært en viktig inntektskilde.

– Vi er vant til å planlegge god tid i forveien og lever av turneene våre. Da samfunnet stengte ned, visste ingen ikke hvor lenge dette skulle vare, og jeg kontaktet Nav da turneen min ble kansellert, forklarer hun.

Hun forteller at hun hadde rett til støtte i hele 2021, men at hun fra august ikke ønsket å fortsette med utbetalingene, da det så ut som om pandemien ville gå over. Det gjorde den som kjent ikke.

– Jeg får inntrykket av at kulturlivet er nederst på rangstigen, og nærmest blir sett på som luksusforbruk. Men vi er en næring som sysselsetter tusenvis av personer og har en stor omsetning. Vi fortjener den samme respekten som alle andre næringer.

Lang behandlingstid

Det var i januar i år at Claudia Scott igjen startet søknadsprosessen om dagpenger.

– Det var ikke bare å sende inn meldekortet igjen, slik jeg trodde. Jeg fikk beskjed om å oppdatere cv-en min, men ble ikke informert om at jeg også måtte søke på nytt for å få dagpenger. Dette burde Nav ha informert om, poengterer hun, og legger til:

– Kulturbransjen blir stengt ned av staten, og vi får ikke lov til å jobbe – selv om vi alle har jobb. Vi har uforskyldt levd med begrensninger i to år, og Nav har hatt god tid til å tilpasse sine systemer til Kulturbransjen.

Jeg har jobbet et helt liv som artist

– Jeg har jobbet et helt liv som artist. Da jeg snakket med saksbehandleren på telefon, var hun enig i at Nav ikke hadde tilpasset sine ordninger for kulturarbeidere. 

Hun understreker at hun selv har vært heldigere enn mange andre musikere, siden hun har kunnet gjennomføre spillejobber alene, med en mikrofon og en gitar – riktignok for et begrenset antall mennesker. Men det har ikke vært bærekraftig økonomisk å reise med fullt band.

– Musikere som ikke kan dra ut alene og spille, nyutdannete og lyd-, lys- og sceneteknikere har slitt vesentlig mer. De får jo ikke jobbe, og mange forsvinner til andre bransjer. Når det åpnes opp igjen vil det ta lang tid – flere år – før bransjen er ordentlig oppe og går igjen, sier hun, og stiller spørsmålet om staten Norge ikke anerkjenner kunstneryrket som profesjon.

Fikk ikke skrevet låter

Scott er avhengig av å skrive nye låter, øve, spille inn nye album og dra på turné.

– Det er jo jobben min, og det kreves både tid og energi for å kunne skape noe nytt.

Hun beskriver artisthverdagen i dag som mer krevende enn tidligere. 

– I dag har artistene tatt over mange av platebransjens funksjoner, og vi må kunne litt om alt. Det er krevende. Det er også mye jobb med sosiale medier, og både platebransjen og inntektsstrømmene har forandret seg til det ugjenkjennelige. Det gjøres mye jobb som verken belyses eller anerkjennes, forklarer hun.

Hun reagerer på at regjeringen forenkler søkeordninger for næringslivet under pandemien, mens musikerne nærmest må bevise sin eksistens og henvises til tunge søknadsprosesser i fond og hos Kulturrådet.

– Kulturbransjen er en næring som genererer millioner, og vi bør egentlig være under Næringsdepartementet. Vi består av mange profesjoner og er en del av et større kretsløp med reisenæring, hoteller, restauranter, utesteder med mer. Vi er også en bransje med høy arbeidsmoral, påpeker hun.

Men mye har også blitt bedre i kulturbransjen, ifølge Scott. Mange tar kunsten mer på alvor, og stadig flere velger den som yrkesvei.

Konsekvensene

Pandemien og restriksjonene for kulturlivet har ført til at mange har måttet finne jobber i andre bransjer. Når det åpnes opp igjen for full aktivitet, vil det mangle folk til å utføre viktige funksjoner. Det må vi ta lærdom av etter pandemien, mener Scott.

– Det må lages et system som bidrar til at folk får den støtten de har rett til. Det er altfor mange som ikke har fått dette. Det vil ta lang tid før vi er tilbake til normalen. Publikums vaner har jo også endret seg. 

Under pandemien opplever bransjen at den har fått mange motstridende meldinger fra regjering og Kulturdepartementet. Kulturminister Abid Raja anbefalte alle å arrangere konserter under pandemien, men kunne ikke garantere for at alle fikk kompensasjon. 

– Hva sier han egentlig da, spør Scott, og legger til:

– Det er ikke mulig å jobbe under slike forhold. Situasjonen er et godt bilde på en kompetent bransje som ikke ble lyttet til av politikerne. Det var lite effektivt. Og mens de dyre veskebutikkene i Akersgata i Oslo enkelt fikk store summer i støtte, fordi turistene ikke kom og kjøpte de dyre produktene deres, kunne de samtidig ta ut fete overskudd. Hva er dette for en politikk, avslutter hun.

Foto
Nav-direktør Hans Christian Holte. Foto: Torstein Bøe / NTB

Nav: – Vi kan bli bedre

Nav-direktør Hans Christian Holte sier til KulturPlot at han har forståelse for Claudia Scotts situasjon, men kommer ikke med noen spesialtilpassede løsninger for kulturarbeidere:

– Vi har forståelse for at Scott som permittert kulturarbeider er frustrert. Men mange i arbeidslivet har vært permitterte lenge nå, og ikke alle har en jobb å komme tilbake til. Vår oppgave er å motivere og hjelpe folk å se muligheter, slik Nav-veilederen hennes har gjort. Vi er opptatt av å møte folk på en god måte og være en støttespiller. Men vi kan alltid bli bedre, og gode brukermøter er noe vi jobber systematisk med nå, sier han. 

none