Jazzmusiker Terje Gewelt: – Har sluttet å telle hvor mange plater jeg har vært med på
Terje Gewelt har vært med på over 100 plater. Nå satser imidlertid jazzbassisten på sine egne komposisjoner under eget navn. «Dusk Till Dawn» er den trettende i rekken.
– Jeg har sluttet å telle hvor mange plater jeg har vært med på. Nå satser jeg på min musikk, under eget navn. Denne plata er en melodiøs, akustisk kammerjazzplate, der temaet er de forskjellige tidsstemningene fra solen går ned til den står opp, forklarer han.
Gewelt har spilt med storheter som Tommy Smith, Michael Shrieve og Billy Cobham.
– Det er en plate som kan settes på om kvelden. Jeg tror denne har muligheten til å nå bredt, og at den har en nerve. Jeg føler jeg har truffet med et helhetlig album, sier han.
Favorittmusikere
To av hans favorittmusikere, saksofonisten John Surman og pianist/keyboardist Erlend Slettevoll, er med på plata.
– Jeg hadde bestemt meg for å ha med dem før jeg hadde skrevet musikken. De tilfører låtene mine svært mye, så jeg spurte dem før jeg hadde skrevet noe som helst. Surman er et stort navn på verdensbasis, og Erlend er en ettertraktet pianist og keyboardist.
Legende som læremester
Terje Gewelts første basslærer var ingen ringere enn jazzlegenden Arild Andersen. Han var viktig for Gewelts utvikling.
– Han var min første ordentlige basslærer. En veldig all right person, som jeg kom godt overens med. Etter min tilmålte tid, fikk jeg fortsette å ta timer hos ham, og vi har holdt kontakten i ettertid. Han er en bauta innen norsk jazz.
Gewelt driver sitt eget plateselskap, Resonant Music. «Dusk Till Dawn» er den trettende utgivelsen. Nå er planene å få spilt plata for publikum.
– Jeg håper at dette konseptet er aktuelt på festivaler og andre arenaer. Jeg har i hvert fall fått gode tilbakemeldinger, sier bassisten.