Gunerius & Verdensveven med new wave-inspirert plate
Gunerius & Verdensveven består av Thomas Bergsten, som sier det føles deilig å være ute med nytt album. Han forteller det har vært ferdig så lenge, så han synes det er digg at det endelig er ute.
– Hvordan kom albumet til liv?
– Det var under korona i fjor, idet jeg var ferdig med det første albumet begynte jeg med dette, sier musikeren.
Ville egentlig lage garasjerock-EP
Planen hans var egentlig å lage en garasjerock-EP. Men så lagde han et helt album i stedet. Når Thomas skriver låter, begynner det ofte med at han lager noen instrumentstrukturer. Deretter skiller han noen ting fra det, sampler lyder fra krukker og andre gjenstander og instrumenter. Så bygger han låter rundt dette.
Når han komponerer låter sitter han ofte med et instrument, gjerne en type gitar. Videre jobber han direkte i Ableton Live – musikkprogrammet han bruker.
Han innrømmer at han er i en konstant kreativ prosess, som gjør at han lager ting hele tiden. Dagen begynner gjerne med at han står opp klokken syv, leverer ungen i barnehagen, så drar han hjem og begynner å jobbe. Enten begynner han med en låt, et maleri eller en tekst. Stort sett når øynene er åpne – jobber han kreativt. Men han prøver å skru det av når han henter datteren i barnehagen.
– Kan du si mer om valget å inkorporere 80-talls new wave i den nye musikken?
– Den forrige var litt mer hiphop-inspirert. Jeg har hørt mye på Kjøtt og The Aller Værste!, og har alltid hørt mye på Sonic Youth og Talking Heads. Det var en morsom ting å lefle med, sier musikeren.
– Så istedenfor å bruke sampla trommer, spilte jeg trommer selv, legger han til.
– Kan du beskrive det nye albumet med tre ord?
– Psykedelisk, dansbar, verdensmusikk.
Når vi spør om hans favorittlinje i det ferske albumet, trekker Bergsten frem denne:
«Slutte i jobben, klippe håret,
sminke over tatoverte tårer»
Han legger til at tekstforfatteren Michael Goksøyr også har skrevet litt for den nye plata.
«Diamanter og Dopamin» nevnes som Bergstens favorittspor. Han forteller at den gynger bra, og at han er fornøyd med gitarsoloen.
– Jeg er over gjennomsnittet glad i å spille gitar, ler Thomas.
Avholds, men liker psykedelia
Videre innrømmer musikeren at han alltid har vært inspirert av det psykedeliske, selv om han er avholdsmann og det psykedeliske ofte kobles til rus. Han er stort interessert i at ting er litt ute og skjevt.
– Jeg pleier å si at jeg er en «outsider-kunster». Jeg liker å jobbe i det landskapet, for mesteparten av det jeg har gjort kan man kalle for psykedelisk, sier musikeren.
Han forteller at det sannsynligvis kommer fra hans oppheng i amerikansk 60-tallskultur.
Når det gjelder hva Thomas lar seg inspirere av, hører han mye på musikk. På det tekstlige planet er han mest inspirert av beatforfattere fra 50-tallet. Hans største litterære inspirasjon er den russiske absurdisten Daniil Kharms. I tillegg inspireres han av drømmer.
Psykedelia på norsk
Viktigheten av å formidle et budskap med musikken, kommer an på prosjektet. Samtidig føler han at musikken ofte har et ganske klart budskap. Imidlertid står ikke budskapet fremst med det nye prosjektet, hvor han ønsket å være mer friflytende og poetisk.
– Jeg tenkte bare å lage psykedelia på norsk, utdyper artisten.
Av artister han mener er flinke med denne typen formidling, nevner han blant annet komponist og musiker Maja Ratkje.
Thomas har også produsert den nye plata selv. Han har produsert musikk i mange år, og da han flyttet til Selvik fikk han seg et eget studio i kjelleren. Så gikk han til Kenneth Ishak for å få musikken mikset.
– Kenneth har gjort en helt fabelaktig jobb, sier han.
Kan jobbe når som helst
Han innrømmer at det er fint å ha et studio i kjelleren. Når han har levert ungen i barnehagen og spist frokost, trenger han bare å gå ned en trapp. Det er veldig tilgjengelig, noe som er viktig ettersom han kan være i arbeidsmodus når som helst på døgnet.
Planene fremover består av noen konserter. Nå nylig spilte Gunerius & Verdensveven på Festspillene i Bergen. Så skal han blant annet spille på Høstsabbat, og etter det gjøre noen solokonserter på halvøya i Kristiansand. Deretter vil han jobbe med den tredje plata.
Han røper at den neste plata får litt flere elektroniske dansegrooves, med band. Han vil gjøre det litt discoaktig. Han vil beholde det psykedeliske landskapet, men vil også trekke inn nye elementer. Det vil i tillegg være noe spokenword på plata.
– Alt i alt blir det en mer uptempo plate, forklarer musikeren.