Emilie Nicolas om samarbeidet med Daniel Herskedal: – En fryd å få tre inn i en annens musikalske univers
– Jeg er ganske vant til at det jeg kommer med er annerledes, enten det er på jazz-, rock- eller world musicfestival, sier jazzkjenningen.
– Ofte havner jeg litt mellom alle stoler med min sjanger- og instrumentsituasjon. Det er mye på grunn av instrumentet jeg kommer drassende med, men også fordi folk ikke har hørt det instrumentet låte på den måten før, sier Herskedal – som altså spiller tuba.
Og nå entrer Herskedal og tubaen også det utvidete popformatet i samspill med selveste Emilie Nicolas. Hun har skrevet tekster til musikken han har komponert, og nå er de sammen å høre på plateutgivelsen «Out of the Fog», som følger etter festival-bestillingsverket av samme navn.
Om en hjort
– Jeg har aldri bare skrevet tekst før, så det var en utfordring for meg. Men jeg fant ut at om jeg-personen ikke faktisk er meg, ble det lettere. Jeg har faktisk tatt utgangspunkt i en hjorts reise gjennom livet, røper Emilie Nicolas til NTB om de nye poplåtene.
Hun hadde lenge hatt lyst til å samarbeide med den prisvinnende musikeren og komponisten, og hadde til og med laget tekst på en av sangene hans – riktignok uten at han visste om det.
– Da han spurte om jeg ville skrive tekst og synge på de nye låtene hans, sa jeg selvsagt ja. Det har vært en fryd å få lov til å tre inn i en annens musikalske univers en liten stund, avrunder Emilie Nicolas, prisbelønt for sin pop.
Vil ikke velge retning
– Er dette ditt første skritt inn i et mer tilgjengelig popformat, Daniel Herskedal?
– På én måte kan du godt si det, det er er veldig spennende å gå i denne retningen. Samtidig så har nok den andre foten min tatt et skritt i en annen retning – det er for mye fin musikk der ute til at jeg kan gå «all in» i én retning.
Selv mener han forskjellen fremst ligger i musikerne som tolker og fremfører musikken hans på den nye utgivelsen. Foruten Nicolas har han med Eivind Aarset på gitar og Helge Norbakken på perkusjon.
– Jeg ønsket meg fra starten av at de tok med seg personlighet inn i materialet mitt og gjorde musikken til sin egen – og til vår. Jeg fikk i bøtter og spann!
Jazzrøttene
Det som Daniel Herskedal tror kjennetegner alt han komponerer, er det melodiske, meditative, cinematiske. Han jobber med alt fra symfoniorkester til solokonserter, filmmusikk, joikekonserter og bestillingsverk av og på scenen i løpet av året.
Sier han «vet veldig godt hvor han kommer fra», og det er altså jazzen der han tro sine ungdomssko og fremdeles gjør konserter med sin jazztrio.
– Selv om jeg ikke er veldig opptatt av sjanger på egne vegne, så har jeg en stor forkjærlighet for musikere som kommer fra – eller er i – en tradisjon. Musikere som høres ut som de gjør etter muntlig overføring av tradisjonsmusikk gjennom generasjoner i hundrevis av år. Der har jeg nok mine sterkeste opplevelser i musikken, og det er det største kvalitetsstemplet jeg kan tenke meg i musikk, forklarer han.
To som fant ham
Emilie Nicolas er ikke den eneste sterke, kvinnelige stemmen han har jobbet med: Daniel Herskedal har også vært med sørsamiske Marja Mortensson på hennes musikalske reise.
– Jeg er voldsomt privilegert som får boltre meg med Sápmis og Norges sterkeste stemmer. De er veldig forskjellige, men det de har til felles er at de er unike stemmer med sterk personlighet og uttrykk, full av sjel og overbevisning. Det artige er jo at begge de to spurte meg om samarbeid før jeg spurte dem, sier han:
Sørsamiske Mortensson trengte som ung artist et band å fremføre musikken sin på sommerfestivaler, mens Emilie Nicolas skulle bruke en samplet versjon av hans «The Mistral Noir» i sitt bestillingsverk i Nidarosdomen.
– Av og til så er algoritmer en bra ting – siden det var slik musikken min fant veien til dem!
Mer til bunns
Som for så mange andre førte pandemitiden til at Daniel Herskedal spilte mange færre konserter, og hadde mer tid i skrivestuen og i studio. Dermed fikk han prøvd seg med musikk til en prisbelønt, amerikansk podkast så vel som til film. Og det fortsetter han med, røper han:
– I år har jeg jobbet med musikk til dokumentaren om Martine-saken som kommer på Warner Bros. Discovery om få uker. I tillegg så jobber jeg med musikk til en danseforestilling, en norsk kortfilm, en sveitsisk film og musikk til en meditasjonsapp. Et par plateinnspillinger er også underveis.
Sammen med Marja Mortensson har han laget bestillingsverk til Vrimmelfestivalen 1. november, der de er å høre sammen med musikere og sangere fra Trondheim Symfoniorkester.
– Pandemien lærte meg at jeg kommer mer til bunns i min egen musikk om jeg bruker mer tid i skrivestuen og mindre tid på flyplasser. Det passer også fint å være mer hjemme med en ettåring i hus. Men noen konserter må det bli – samspillet med musikere på en scene, og med publikum i salen, er også en stor inspirasjon og utviklingsarena.