Elin Furubotn puster nytt liv i urgammel regle
Her møtes brasilianske rytmer, persisk saz, norsk hardingfele og for første gang munnharpe. Kort sagt byr Elin Furubotn på et helt unikt og spennende lydbilde med innslag av rap-elementer, visepop og et herlig rytmisk driv.
Inspirasjonen til singelen og det kommende albumet, fikk Furubotn da hun fikk vite at hun skulle bli farmor for første gang. Da husket hun betydningen av rimene og reglene hun lærte av sin egen mormor da hun selv var liten.
– «Geitene Mine» er en urgammel regle som betød mye for meg i min barndom som jeg nå har laget ny og spennende musikk til. Melodien var i utgangspunktet nokså monoton og trist, så jeg ønsket å formidle ny energi og glede gjennom rytmer og musikk. For å gi denne regla litt ekstra spenst ville jeg også ha med morsomme og originale instrumenter, både fra inn og utland. Derfor ble det de norske folkeinstrumentene hardingfele og munnharpe, i kombinasjon med persisk Saz, som er med på å gi denne singelen et helt spesielt særpreg, forteller vokalisten.
Selv om de fleste rim og reglene Elin Furubotn lærte fra barnsben av var rettet mot barn ønsket hun å gi låtene en mer moderne og global innpakning så de egnet seg bedre for et voksent publikum.
– Det er mye klokskap og humor i eventyr og gamle barnerim som passer godt for folk i alle aldere. Hvis man tar seg tid til å gå litt i dybden er det utrolig hvor mange lag og hvor mye visdom som finnes nettopp her.
Vi skal ikke glemme at i gamle dager var dette en viktig måte å videreformidle råd og kunnskap på, på tvers av generasjoner, og ikke minst en måte å veilede og avskrekke barn på. Det er jo ikke tilfeldig at nøkken befant seg i dype tjern og trollet bodde i skogen. Og det var jo alltid den karakteren som var høflig, omsorgsfull og tålmodig som var den som vant til slutt. Så jeg har nå plukket frem en av mine favorittrim - og regler, «Geitene Mine», og gitt den en ny, spennende musikalsk innpakning slik at den kan nå et bredere publikum på tvers av alle generasjoner, forteller Furubotn.
– Jeg jobbet tett med produsent Sverre Indris Joner, og vi lekte oss frem og tilbake med det musikalske uttrykket. Det falt seg naturlig å trekke inspirasjon fra folkemusikkens verden og de norske tradisjonsinstrumentene, men jeg ønsket også å blande inn elementer fra andre kulturer. Vi ga hverandre fritt spillerom og prøvde ut ulike instrumenter, som for eksempel det brasilianske rytmeinstrumentet Pandeiro som hang på veggen i studioet. Det hele endte med at Javid Afsari Rad la på det persiske instrumentet saz, som et bakteppe. Jeg synes dette i tospann med hardingfele liksom holder koken og drivet i gang i låta, som så videre broderer ut i uventede og spennende harmoniseringer, avslutter hun entusiastisk.
Fredag 9. september slippes singelen. Plata kommer 11. november.