– Det var som å bli gjenforent med meg selv på et vis
Han har nemlig avlagt sin egen låtkatalog et besøk, noe som resulterte i utgivelsen rett og slett kalt «Revisited». Der spilte han inn sine egne, gamle låter på nytt – inklusive den aller første han skrev, «Hymn». Den kom til da Lien, i dag 46, var 14 år gammel.
– Det er jo et evig jag etter å skulle produsere ny musikk til den neste plateutgivelsen. Denne gangen var det utrolig deilig å resirkulere ting jeg allerede hadde skapt, sier Helge Lien til NTB.
Oppdagelsesreise
Han synes det er noe vakkert med denne resirkuleringen, der han videreutvikler og finpusser det han allerede hadde skapt og brukt så mye tid på. Allerede har han hatt med enkelte låter live i mange år, noe han tror er litt uvanlig i jazzverdenen. Han synes det er verdifullt fordi man hele tiden kommer dypere inn i slike stykker og utvikler dem gjennom årene.
– Jeg har ofte tenkt at jeg har skrevet masse musikk som aldri har fått mulighet til å leve videre og utvikle seg som en del av liverepertoaret, sier Lien.
Det hadde antagelig blitt med tanken, om ikke Helge Lien hadde trengt et nytt medlem til sin trio og rekrutterte Johannes Eick som ny bassist. Eick hørte gjennom alle pianotrioens ti plater, helt tilbake til debuten i 2001, og sendte opphavsmannen en liste over sine favorittlåter.
– På den listen var det mange spor trioen aldri hadde spilt live. Dette inspirerte meg til å fordype meg i trioens musikalske historie. Det var utrolig spennende å gå på oppdagelsesreise i min egen låtkatalog. Det viste seg at hver låt var som en pandoras eske av minner og følelser, det var omtrent som en terapitime! ler han.
– Oppriktig stolt
For Helge Lien har etter eget utsagn laget låter jevnt og trutt i over 30 år, og sier det var «et skikkelig kick å plutselig kunne sette dem sammen i samme rom».
– Jeg har alltid gått tilbake i tid for inspirasjon og ideer, finner stadig vekk gamle skriblerier på noteark eller opptak på telefonen som plutselig finner sin form i nåtid. Det er veldig kult å oppleve at ideer og låter som har oppstått i tenårings-meg eller 20-årene-meg kan være like gode som de jeg pusler med i dag, sier jazzpianisten og komponisten.
Og medgir at han er stolt av det trioen har skapt siden debuten i 2001.
– Jeg tar meg selv i å oppriktig like ganske mye av det vi har spilt, og låtene jeg har lagd!
Innkjøring
En låtidé er for ham «en manifestasjon av et inspirert øyeblikk». Noen blir til låter med en gang, noen kan bli det etter 20 år, noen blir det kanskje aldri.
– Det er først når den tas frem i en livesituasjon at man kan få en følelse av om den er levedyktig. Hva kan den trigge av kreativitet og spilleglede hos oss? Låser den, eller åpner den samspillet?
«Revisited»-prosjektet ga Helge Lien også en mulighet til å kjøre inn den nye sammensetningen av jazztrioen. Ikke bare kom Johannes Eick inn på bass: Også dets tidligere trommeslager Knut Aalefjær vendte tilbake, etter å ha forlatt Helge Lien Trio i 2013.
Liveinnspilt
De skulle spilt en rekke konserter, men måtte avlyse alle på grunn av nedstenging. Etter hvert som Lien og Eick gravde seg ned i katalogen, bestemte jazztrioen seg for å gjøre en livesession med lyd- og filmopptak i Tøyen kirke det første koronaåret – uten publikum, siden det både var konsertforbud og de akkurat hadde begynt å øve sammen.
– Jeg ønsket å gjøre noe som kunne minne om en konsert for å liksom sette litt fyr på samspillet. Vi spilte inn låter fra både gamle og nye utgivelser de dagene. Opptakene ble veldig fine, og vi bestemte oss for å gi ut et par av dem som singler samme år. Dette viste seg å bli en stor suksess, har Lien fortalt.
De hadde én konsert på planen i 2020, i Hamar Teater i oktober. Det var eneste sjanse til å gjøre liveopptak – da også turnédatoene utover dette ble kansellert. Tanken var å plukke én låt fra hvert album og nyinnspille låtene, «farget av de nye bandmedlemmene», som Lien sier. Han sørget for flerspors opptak – og lot det briste eller bære.
– Heldigvis gikk det utrolig bra, lydopptakene ble kjempefine, og albumet «Helge Lien Trio – Revisited» var et faktum, konstaterer han i dag.
Nå venter ny turné rundt i hele Norge. Det blir slippkonsert for platen 13. mars på Caféteatret i Oslo.