¡BangBang Watergun! med eksplosiv debut
– Det er veldig stas. Endelig slippes debutskiva, sier bassist Tredal til KulturPlot.
Plata, som bandet har holdt på med i over fire år, slippes 19. august. Den har imidlertid vært ferdig en stund, men som kjent er det mangel på vinyl, og bandet ønsket å vente litt med utgivelsen – slik at vinylen ikke kommer altfor sent etter utgivelsen. 14. oktober skal den være å få i butikkene.
Musikken til ¡BangBang Watergun! har referanser fra hip-hop, jazz og rock, og bandet har skapt et særegent sound. Musikken er eksplosiv og beat-orientert. De har blant annet spilt på festivaler som Mandaljazz, Sørveiv og Livestock, Klubbøya og skal spille på Vill Vill Vest Showcase Festival i september.
– Hvordan blir en ¡BangBang Watergun!-låt til?
I begynnelsen laget jeg en del demoer, som jeg tok med på øving. Der improviserte bandet frem låtene. Så kom vokalen i neste runde. I dag, derimot, har låtskrivingsprosessen blitt enda mer demokratisk. Vi finner en lyd eller et riff vi mener funker. Deretter kommer alle med tilbakemeldinger. Vi har startet arbeidet med andrealbumet nå, og det er slik låtskrivingsprosessen funker per i dag, sier Tredal.
Han legger til at han har fått lurt inn en del catchy bassganger på albumet, noe som er svært hørbart.
– Hvordan vil du beskrive musikken deres?
– Som energisk, leken og kreativ. Vi fokuserer på å utforske sound, og hva man kan få til musikalsk.
Rom for improvisasjon
Når bandet spiller konserter, er det enda mer rom for improvisasjon, forteller Tredal:
– Det er rom for mye improvisasjon, og ting kan være forskjellig fra gang til gang. Alle musikerne har bakgrunn fra musikkutdanning, og vi er bevisste på at muligheten for improvisasjon skal bidra til at vi holder på interessen og at vi kan utfordre hverandre. Så må det legges til at soundet vårt live er mer rocka, utdyper han.
Bandet ble til da Erlend Tredal holdt sin andreårskonsert på Norges Musikkhøgskole for mer enn fire år siden. Han kjente noen av musikerne fra før, mens han ikke hadde hørt vokalist Ragnhild Moan synge.
– Jeg spurte dem om vi skulle starte band. Det viste seg at vi gikk godt sammen, og var gira på å fortsette. Jeg foreslo bandnavnet, og fikk først middels respons på det. Men etter hvert syntes alle det funket.
Produksjon
«Colors» er produsert av hele bandet. Plata er spilt inn i studioet Lyd i Løo i Hardanger, studioet til faren til trommeslager Sigmund Vestrheim.
– Det bidro til at vi kunne ta oss god tid. Noen dager jobbet vi fra 9 om morgenen til 12 om natta. Andre ganger stakk vi innom og la på pålegg. Alle var en del av produksjonsprosessen, og det fungerte fint.
Den siste tiden har bandet sluppet flere singler som har høstet god kritikk, og som har blitt listet på blant annet P3s «Best Akkurat nå» og «New Music Friday Norge».
Det er singlene «Two For Two», «White Gold», «Wine» og «Disperse» som publikum har fått som smakebiter. De har blitt godt mottatt.
– Hvordan har dere jobbet med å plukke ut singlene?
– Singler skal jo være catchy. Vi valgte låter med litt mindre informasjon, og som ikke var for lange, forklarer Tredal.
19. august slippes albumet «Colors» på det prestisjetunge plateselskapet Jazzland Recordings.
Neste spillejobb for bandet er i Bergen, på Vill Vill Vest Showcase Festival. Der spiller de torsdag 1. september kl 23:30 på Landmark.