Måtte endre hvordan de jobbet med låtene like før innspilling
Mall Girls musikk omtales blant annet som «mattepop», og gitarist Iver Armand prøver å forklare oss hva det betyr når han er gjest i dagens episode av podkasten JulePlottet.
Kvartetten Mall Girl er et interessant sammensatt band og får musikalske impulser fra ganske mange ulike steder:
Trommis Veslemøy Narvesen omtales som en av landets mest lovende og karakteristiske musikere, og er å høre i en rekke ulike konstellasjoner (mye jazz). Bassist Eskild Myrvol er blant annet kjent fra punkrockbandet Daufødt. Iver Armand Tandsether spiller shred-gitar og er også kjent fra indiebandet Selmer. Vokalist Bethany Forseth-Reichfeld har gått kandidatstudiet i utøvende jazzsang ved Norges musikkhøgskole og er blant annet også å høre i en deep house-låt samt vokal- og pianoduoen Tiur.
Det er ikke uten grunn at musikken deres omtales som alt fra kunstpop og indie til jazz. På Spotify kategoriseres de som «mattepop».
– Ja, hva betyr egentlig det? sier Iver Armand på spørmål om hva «mattepop» er.
– En del av tinga går i rare taktarter og har masse snodige mønstre. Ingenting henger på greip. Så da må du kanskje legge sammen et par tall for at det skal bli pop? ler han.
Måtte endre måten de jobbet på
Da Mall Girl skulle jobbe med debutalbumet sitt, var bandet i ulike byer og det var midt i pandemien.
– Det var jo ulovlig å møtes, og Veslemøy bodde i Trondheim. Så vi hadde låtskrivercamp på Internett, forteller han, og utdyper:
– Alle satt på hver sin Skype med hvert sitt Logic-prosjekt. La inn noe og sendte det videre, sier han blant annet.
Derfor ble låtene etter alt å dømme annerledes enn de ville vært om de hadde lagd låter slik de vanligvis gjør det.
Hør mer om det, om hvordan de ble et band, om juletradisjonen deres – som skjer etter jul – og mer, her: