Det er det britiske House of Commons’ Digital, Culture, Media and Sport Committee som står bak rapporten.
Foto
mammuth / iStock

Knusende konklusjon om musikkstrømmemarkedet i britisk rapport

Publisert: 26. august 2021 kl 13.49
Oppdatert: 27. august 2021 kl 11.39

Det siste året har debatten om strømmetjenester som Spotify og Apple Music stormet i Storbritannia.

Artister som Sir Paul McCartney, Sir Bob Geldof, Kate Bush og Chris Martin gikk ut i mai og kritiserte modellen strømmetjenester opererer med, og mener den utnytter artister.

I et brev til statsminister Boris Johnson skriver artistene:

«For lenge har strømme­plattformer, plateselskaper og andre nettgiganter utnyttet artister og skapere­ uten å belønne dem rettferdig.»

Fullstendig nullstilling av musikkstrømmingsfeltet

I ni måneder har den britiske House of Commons’ Digital, Culture, Media and Sport Committee, tilsvarende den norske kulturkomitéen, undersøkt strømmingens innvirkning på artister «og bærekraften i den bredere musikkindustrien».

Da rapporten ble offentliggjort i sommer var dommen knusende:

Det trengs en «fullstendig nullstilling av musikkstrømmingsfeltet».

Rapporten på 115 sider består av alle slags bekymringer, strengt formulert kritikk og lovgivende og regulatoriske anbefalinger.

Blant annet erkjenner rapporten at musikkstrømming var med på å redde musikkindustrien fra to tiår med digital piratkopiering. Det fungerer likevel ikke for alle, slår rapporten fast og mener «spørsmål som tilsynelatende er skapt av musikkstrømming er mer grunnleggende, strukturelle problemer innad i musikkindustrien».

Urettferdig modell

Mye av årsaken til etterforskningen ligger i at flere, spesielt nye og uerfarne artister, sa seg misfornøyd med betalingsmodellen særlig strømmetjenesten Spotify opererer med.

Selv med flere hundre tusener av avspillinger sitter nye artister ofte igjen med noen kroner og øre. Ofte ikke nok til å betale husleie, skriver Digital Music News.

Også rapporten viser bekymringer for at økonomimodellen i musikkstrømming belønner historisk vellykkede artister og skaper barrierer for nye artister.

Spotifys modell går ut på at royalty for hver avspilling­ baserer seg på hvor mye en sang blir strømmet i forhold til plattformens mest populære låter. Spotify utbetaler anslagsvis mellom tre og fire øre per avspilling. For artister som ikke når millioner av avspillinger blir det svært lite penger, og en slik modell favoriserer derfor­ de største stjernene.

Man antar at maksimalt 15 prosent av Spotifys inntekter går tilbake til plateselskapene, og derfra fordeles pengene videre til alle involverte.

Vil endre opphavsloven

Forfatterne av rapporten mener den britiske regjeringen bør undersøke måter de kan forsikre at artister og andre utøvere får rett på rimelig godtgjørelse når musikken deres konsumeres digitalt.

En måte å gjøre det på mener forfatterne er å endre opphavsloven fra 1988 som de per nå mener ikke dekker musikkstrømmefeltet godt nok.

Mye fordi strømmingens juridiske definisjon og klassifisering har vært vanskelig å definere. Per nå er det ingen enighet om hvordan strømming skal defineres og klassifiseres under britisk lov, står det i rapporten.