– Jeg tror ikke vi kommer tilbake til normalen med det første
Molvær har akkurat gått tur med hunden denne kvelden han snakker med NTB, mens han er en snartur hjemom Norge. For han har verden som arbeidsplass, den har begynt å åpne igjen – iallfall i Europa.
– Akkurat det å spille er veldig ålreit. Det er fint å reise ut og spille. Folk er supersultne på levende musikk. Jeg har spilt solokonserter så vel som duokonserter med Mino Cinélu, sier den verdenskjente trompetisten og komponisten – som var alvorlig syk av korona i fjor og to ganger måtte sykehusinnlegges.
Det er selve reisingen som tar på. Nils Petter Molvær tar seg rundt med munnbind, koronasertifikat og må stadig fylle ut ymse skjemaer. Det går færre direktefly, han synes å se underbemanning hos flyselskapene, og det er mange forsinkelser.
– Det å spille til slutt er en premie!
– Jeg ga opp
Han reiste ut først til Italia i juli. I august dro han rett fra soloppgangskonsert på Stupetårnet på Hamar og tok fly til Tyskland, der han spilte konsert samme kveld.
– Man prøver å få til ting, få reist ut og spilt, siden det har vært så lite jobber og store turneer har forsvunnet. Vi som spiller utenlands får ingen støtte eller tiltak. Jeg ga det opp, jeg orket ikke å bruke energi på det, sier Molvær om støtteordningene som bare gjelder konserter i Norge.
Nils Petter Molvær tror ikke vi kommer tilbake til normalen med det første.
– Vi skal til England nå og spille på Ronnie Scotts. Der er det andre regler som ikke samsvarer med norske og europeiske regler. Så kommer det ny bølge, og nye mutasjoner. Alt er veldig usikkert og på vent hele tiden, og det sliter, sier Molvær.
Han sier han «er heldig», siden han også lager musikk til film og teater. Han er mest bekymret for medmusikantene, som ofte er enkeltmannsforetak.
– Gutta og jentene på gulvet, de rammes hardt. Kulturdepartementet har vært flinke til å bruke penger, men det er ting som man bør kikke på i etterkant på hvor pengene går: Går de til musikere – eller til agenter, managere og de store promotørene? under Molvær.
– Ta en for laget
Ikke før har han svingt hjemom i en fin sensommertid – der hans nye album «Stitches» er blitt sluppet til strålende kritikker – før det snart bærer ut igjen. Molvær skal gjøre to dager med intervjuer i Paris om utgivelsen, spille med et fransk band i samme slengen, svinge bort til Firenze og gjøre konsert med Mino Cinélu igjen- Så blir det et knippe konserter i Norge, både på Tynset og Nesodden, Oslo, Bergen og Trondheim.
– Det gleder jeg meg til. Vi skulle spilt i Ålesund også, men den måtte flyttes på grunn av korona, sier Molvær og legger til med et lite sukk:
– Jeg skulle ønske folk kunne ta en for laget og gå og ta denne vaksinen. Nordmenn er flinke, men ute i Europa kommer jeg steder hvor folk er helt på bærtur og tror på konspirasjonsteorier i sosiale medier.
Nå må han bare få øvet med bandet igjen, forteller han. Første øving måtte kanselleres da sjefen sjøl knakk sammen i ryggen på flyplassen i Paris med det han kaller tannverk i ryggen. Molvær trengte to timers behandling samme dag som han kom hjem hos «en fyr som prøver å rette opp ting».
– Sier nei
Nils Petter Molvær ser på musikk som en type kommunikasjonsform, «på sitt beste et kommunikasjonsmiddel langt hevet over språk». På det nye albumet foregår samtalen med en ny bandsammensetning:
Inn som gitarist kom Johan Lindström, som får Molvær-attesten «en uvanlig musikalsk mann», for å spille med trompetistens mangeårige våpendragere Erland Dahlen på trommer og Jo Berger Myhre på bass.
– Det er veldig viktig for meg at de bidrar. De er med fordi de er de musikerne de er. Mer og mer er jeg blitt slik at alle kommer med en idé som vi bygger videre sammen. Det handler om at jeg ikke trenger å si hva folk skal spille, og om samholdet – følelsen av at du er med på å skape noe sammen med andre, sier Molvær. Men legger til:
– Til syvende og sist sier så jeg nei om det er noe jeg ikke liker. Jeg er bandleder.
Kvartetten spilte inn «Stitches» i juni i fjor, i løpet av en uke på Ocean Sound i Giske. Men så ble Molvær «veldig syk» og råmaterialet ble liggende. Etter hvert begynte han og bandet å høre gjennom ting.
– «Den låten var jævlig bra», sa vi. Og så viste det seg å være lydprøven når vi skulle sjekke mikrofonene og linjene, ler han. Den ble med – i finpusset tilstand. Ferdigstillelse skjedde både hos Jon Marius Aareskjold i hans studio i Tromsø, og Helge Sten, Deathprod, var også inne i bildet. Han sier han har lært å slippe taket før han produserer i hjel en låt.
– Når klarer du å sette sluttstrek?
– Et veldig godt spørsmål. Når man føler at det låter ganske greit. Nå låter det ålreit.
Typisk nok i disse koronapandemitider må den store turneen med «Stitches» og originalbesetninge vente til 2022: Johan Lindström hadde nemlig for lenge siden lovet seg bort til Ane Bruns turné, som etter koronautsettelser nå blir en realitet.