Moldejazz-festivalsjef Hans-Olav Sollie sier at en slik koronatidfestival viste seg å være utrolig mye jobb, mer enn man innså da man bestemte seg for å kjøre på. Foto: Moldejazz

Lover «full jazzfestival» i en ellers koronarammet og festivalstille sommer

Publisert: 28. mai 2020 kl 13.52
Oppdatert: 10. november 2021 kl 18.58

– Det er en nedskalert festival, ja visst, men ingen minifestival. For vi har 30 artister med og vil legge ut 3.500-4.000 billetter, sier Hans-Olav Solli til NTB.

Løsningen er konserter med maks 200 publikummere, nummerert salkart overalt – men dynamiske, slik at par fra samme husstand vil kunne sitte sammen, og en helnorsk artistliste.

Det er riktignok langt unna normale tall, som ifølge hjemmesiden oppgis å være 120 konserter, 500 artister og et besøk på 60.000 i løpet av festivaluken.

– Da vi innså at vi kunne arrangere en festival i stedet for å avlyse, var det et vendepunkt. Da får vi kontinuitet og intet hull i festivalhistorien sett på lang sikt, mens vi også gjør det som er viktigst nå: Bidrar til å holde det kulturelle økosystemet i gang, sier Solli, som sier responsen har vært overveldende og at mange heier på jazzfestivalen som i år arrangeres for 60. gang.

Sette standard

Festivalsjefen hevder at «altfor få, helt opp til regjeringsnivå», har tatt innover seg hvor mange ledd som er involvert bak musikerne. I Molde gjelder det både tekniske leverandører så vel som utelivsbransje og hoteller. Solli kaller festivalen for et nav.

Det går mot jazzfestival i Molde i juli – i et format som minner om de tidligere festivalutgavene. I år arrangeres Moldejazz for 60. gang, og forberedelsene preger allerede bygatene. Foto: Remi Reksten / Moldejazz

– Vi driver næring og bidrar til næring, med enorme ringvirkninger. Med vår rolle som ledende jazzfestival var det dessuten naturlig å gå foran i denne tiden og situasjonen og avholde festival.

Men økonomien «er skjør» for koronatidfestivalen, medgir Solli. Foreløpig har man ikke blitt berørt, annet enn for ressursene man brukte på planlegging og markedsføring av det opprinnelige programmet. Det vil bli tydelig i etterkant.

– Vi har offentlig støtte, det bidrar til denne muligheten til å arrangere festival, sier Sollie, som til NTB sier han også ser på det som «en investering for fremtiden».

– Vi kan bidra til å sette en standard for hvordan det kan gjøres. Det er langt på vei sannsynliggjort at noen av de samme tiltakene kan komme til å gjelde også sommeren 2021, lyder det en smule advarende.

Offentlig støtte

Moldejazz-sjefen sier at en slik koronatidfestival viste seg å være utrolig mye jobb, mer enn man innså da man bestemte seg for å kjøre på.

– Vi måtte legge hele programkabalen på nytt, fordi noen musikere var i risikogruppen eller ikke klarte å få øvet sammen i forkant, og har booket noe nytt. Alle de praktiske tiltakene er omfattende, både når det gjelder spriting, avstand og grupperte innslipp, oppsummerer Solli, som også sier det kan bli aktuelt med billettert strømming fra flere av de totalt rundt 27 konsertene.

Daglig leder i Norske Konsertarrangører, Tone Østerdal, sier til NTB at det er flott at de som har mulighet til å arrangere små festivaler og konserter faktisk gjør det.

– Arrangørene har en nøkkelrolle i å skape aktivitet i resten av næringskjeden for konsertvirksomhet, og den oppblomstringen vi nå ser viser oss hvor løsningsorienterte aktørene i musikkfeltet er. Det er inspirerende, sier hun.

Men påpeker at det samtidig er viktig å være klar over at disse små arrangementene er avhengige av offentlig støtte og samarbeid med næringslivet.

– For de større og mer bransjeorienterte arrangørene er hverken 50, 200 eller 500 publikummere nok til å kunne starte aktiviteten igjen på en måte som er økonomisk forsvarlig, sier hun til NTB.

Ny koronanormal

Østerdal leder det som er en interesse- og kompetanseorganisasjon for konsertarrangører og har over 400 medlemmer, inkludert en lang rekke festivaler og festivalarrangører.

– Mange jobber selvsagt med å tilpasse virksomheten sin til den nye «koronanormalen», og prøver å finne de gode løsningene. Ellers så venter nok mange spent på hva regjeringen kommer med på fredag, da nye og justerte krisetiltak skal gjøres kjent.

Ifølge Østerdal har man per i dag ingen svar på hvordan de som er rammet av arrangementsforbud i perioden 16. juni til 31. august skal kompenseres.

– Det er en uholdbar situasjon. Det musikkfeltet trenger nå er forutsigbar og langsiktig politikk. Midt oppe i all praten om gjenåpningen av Norge så må vi ikke glemme at de store arrangørene kommer til å være de aller siste som kan drive som normalt igjen, og det vil kunne ta lang, lang tid. Vi trenger at regjeringen trygger feltet på at den vil gjøre det som trengs for at vi skal ha et mangfoldig musikkliv å komme tilbake til.