– Før vi vet ordet av det har de tatt over norsk musikkliv
– Det ligger så mye makt i produsentrollen, sier prosjektleder for Loud!, Sofie Søndervik Sæther, til NTB og utdyper:
– Produsenter har en portvaktrolle – de er med å avgjøre hvem som får mulighet til å spille inn sin musikk, og de preger det musikalske uttrykket til artistene de jobber med. Samtidig kan det være høy terskel for å prøve seg, fordi det å produsere forutsetter tilgang til teknisk utstyr og fordi mange unge aldri har sett andre enn godt voksne menn i denne rollen.
Som seg hør og bør en bandleir som retter seg mot unge jenter, trans- og ikkebinær ungdom, er det et ungt, kvinnelig stjerneskudd som vil komme på besøk: Lil Halima.
– Med Spellemanns-nominasjoner bak seg allerede som 22-åring er hun et fantastisk forbilde for unge musikkinteresserte. Jeg kan ikke tenke meg noe mer motiverende enn å få lære om musikkproduksjon gjennom å remixe en faktisk låt fra en faktisk – jevnaldrende – artist, som attpåtil er så kul, inspirerende og
dyktig som Lil Halima, lyder det fra Loud! Remixlab-prosjektleder Vilde Ilkama Nupen.
Ekstra viktig i år
For den produsentrettede Loud!-utgaven, som går av stabelen 6. til 9. juli i Oslo, er rettet mot målgruppen 14 til 20 år, altså noe eldre enn på sommerens øvrige tre Loud!-arrangementer, som går fra 11 til 17 år og starter allerede 20. juni.
På grunn av koronasituasjonen kan man ikke arrangere den vanlige sommerleiren med overnatting for deltagere fra hele landet. I stedet bys det på i alt fire leirer med dagtilbud som strekker seg over fire dager, i Oslo og Bergen.
Søndervik Sæther mener Loud!-tilbudet er ekstra viktig i år, og sier:
– Mange barn og unge har sittet hjemme hele våren, og da blir forskjellene mellom dem som har plass, utstyr og tilgang til aktiviteter hjemme og de som ikke har det, enda større. Da er det viktig at vi lager gode arenaer der disse forskjellene ikke er viktige, der deltagerne uavhengig av bakgrunn kan prøve seg på noe nytt og ha det gøy sammen.
Viktig for rekruttering
Bak Loud! står JM Norway, som er den norske seksjonen av Jeunesses Musicales International (JMI) som kaller seg verdens største internasjonale nettverk for musikk og ungdom, i samarbeid med AKKS.
Man velger å kjøre det man kaller fleksibel prising, hele veien til gratisplasser.
– Vi vil at alle skal kunne oppdage og oppleve det å skrive låter eller spille i band. Da kan ikke økonomi være en hindring, sier Sofie Søndervik Sæther – som mener at bandleirene er en viktig rekrutteringsplattform for musikkbransjen i Norge gjennom sin satsing på unge jenter og nå også trans- og ikkebinære unge.
– Selv om mye har skjedd de siste årene utgjør fremdeles gutter og menn
enn stort flertall i norsk musikkliv, og det vil vi gjøre noe med. Hos oss får unge jenter både møte de gode forbildene de ikke ser andre steder, og prøve seg på alle roller i musikken uavhengig av hvilke kjønnsroller de ser andre steder.
Mer mangfold
Loud!-prosjektlederen har troen på at mangfold avler mangfold.
– Med bredere representasjon i for eksempel produsentrollen vil vi også oppdage og oppmuntre til et bredere mangfold i andre ledd av bransjen – som instrumentalister, låtskrivere eller lydteknikere, sier hun til NTB.
– For hvis bare halvparten av befolkningen prøver seg på noe, har vi halvparten så mange sjanser til å utvikle de talentene som kan lage noe skikkelig vakkert. Det er én side av saken. Den andre siden er at vi vet at det finnes barn og ungdom som ikke får utforsket interessen sin videre – enten fordi det eneste bandet i bygda ikke vil ha med en jente, eller bare gutta får studiotid på fritidsklubben.
Det hun selv gleder seg mest til? Å se forandringene som kan skje på noen få dager. Det slutter aldri å overraske henne, svarer Søndervik Sæther:
– Forandringene som kan skje på noen få dager slutter aldri å overraske meg. Å gå fra verdens mest sjenerte 14-åring på dag én til å kreve at hele publikum hopper til en egenprodusert låt noen dager senere. Det er magisk. Jeg gleder meg også til å bli kjent med ungdommene – som før vi vet ord av har tatt over norsk musikkliv.