19. november åpner utstillingen «Paul McCarthy. Dead End Hole» på KODE.

Foto

Paul McCarthy, DADDA Donald and Daisy Duck Adventure, 2017, perfomance, video, photographs, installation. Directed by Paul McCarthy and Damon McCarthy.

Kunstutstilling får 18 års aldersgrense

Publisert: 5. november 2021 kl 09.31
Oppdatert: 5. november 2021 kl 17.21

Når han på grotesk vis seksualiserer velkjente skikkelser fra populærkultur og eventyr i sine verk, har han en klar misjon med det.

Den 19. november kommer samtidskunstneren Paul McCarthy til Kode med utstillingen «Dead End Hole». Her er det skarp samfunnskritikk med groteske og voldelige uttrykk. McCarthy er kjent for å utforde både sine egne og publikums grenser. Videoen får verdenspremiere når den vises i stort format på utstilingen, forteller Petter Snare, Direktør i Kode, til Bergens Tidende. 

Der beskriver McCarthy fire mennesker på tur, hvorav en av dem ligner på Donald Trump. De 3 andre er kjente karakterer fra amerikansk historie. «I løpet av turen setter menneskelig forfall inn. Det utvikler seg til mer og mer avskyelige handlinger og seksualisert vold», sier Snare. 

Filmen får derfor 18 års aldersgrense. Museet kommer også til å advare om sterkt innhold i den delen av utstillingen som skal i Tårnsalen. Anbefalingen blir at barn under 18 år ikke bør oppsøke utstillingen alene. Kode-direktøren mener McCarthy er en av de viktigste samtidskunstnerne vi har internasjonalt for tiden.

– Håper utstillingen vil skape debatt om kunstnerens virkemidler

Paul McCarthy er innkjøpt av Nasjonalmuseet. En skulptur av ham står også nedenfor Ekebergparken i Oslo – en julenisse med stor dildo.

– Slik blir julenissen seende ut som en potensiell barneovergriper, sier Andrea Kroksnes, kunsthistoriker og seniorkurator ved Nasjonalmuseet. Når han på grotesk vis seksualiserer velkjente skikkelser fra populærkultur og eventyr i sine verk, har han en klar misjon med det, mener Kroksnes.

Hun nevner Snehvit, Heidi og bestefaren og ikke minst skikkelser fra Disney-universet.

– Verkene er morsomme, absurde og skrekkelige. Han vil fortelle oss at veldig mye av de vi tror på ofte ikke er så uskyldig som de kan se ut på overflaten.  

Kode-direktør Petter Snare er blitt fortalt at amerikanske museer ikke tør å vise Paul McCarthy.

– Det er viktig for meg å vise politisk kunst uten at jeg velger å sensurere måten en kunstner viser det på. Jeg håper utstillingen vil skape debatt om kunstnerens virkemidler. Jeg tror mange vil bli sjokkerte, men vil akseptere dette som et kunstnerisk uttrykk, sier Snare.

På spørsmål om ham mener nordmenn tåler slik kunst bedre enn det amerikanske publikummet svarer han: «Definitivt».