Høstutstillingen: Kritiske i fjor – er med i år
William Heimdal debuterer på Høstutstillingen med sin versjon av «David med Goliats Hode». Han var blant dem som var ekstremt kritiske da fjorårets jury refuserte Odd Nerdrums verk «Tre menn i en båt». Juryen understreker at den debatten ikke var årsak til at Heimdal ble valgt.
– Verkene vurderes anonymt. Så kjente vi igjen at det var en elev av Nerdrum. Men utover det ble han valgt fordi han er et stort talent. Når man er 19 år og maler som ham, fortjener man en plass på Høstutstillingen, sier juryleder Maya Økland til NTB.
Heimdals portrett av ham selv som David som holder Goliats avkappede hode foran seg, er klassisk figurativ kunst. Flere har kritisert at den figurative kunsten forfordeles sammenlignet med modernistiske retninger.
Polarisert
Økland påpeker at debatten er typisk.
– Vi har i dag en polarisert offentlig debatt rundt alt. Enten det er rasisme, legning eller klimaendringer, er det generelt en hard tone, sier hun.
Kunstneren Lena Trydal skrev i Subjekt i fjor om «steile fronter mellom klassisk og moderne» og kalte det «kunstkrigen som deler Norges befolkning på midten».
Den figurative kunstneren debuterer nå selv på Høstutstillingen, med det detaljrike oljemaleriet «The Tea Party». Der koser Donald Trump seg med et stykke napoleonskake mens han tar imot råd fra sine idoler: Mohammed bin Salman av Saudi-Arabia, Nord-Koreas leder Kim Jong-un og Russlands president Vladimir Putin.
Også en annen representant for figurativ kunst er med: Sverre Malling bidrar med kulltegningen «Orvar-Odd».
Konge og krypto
Av 2350 søkere ble 100 kunstnere og kunstnergrupper antatt med 112 verk. 60 av kunstnerne er debutanter, noe som er et veldig høyt antall.
– Dette er de unges arena. Vi fant et stort samfunnsengasjement hos dem, og vi ønsker å belyse hva de vil, sier Økland.
Tradisjonen tro er det noen tema som går igjen – og noen enkeltverk som vil vekke debatt og følelser.
Ett av disse er trolig Frode Lillesunds sorgtunge framstilling av kong Harald. Verket «Harald V» er en byste i leire inspirert av foto av kongen og hans sterke, menneskelige tilstedeværelse da han talte etter 22. juli 2011.
Kunstneren skriver i prosjektbeskrivelsen at «hele nasjonens kollektive følelse manifesterte seg» gjennom kongen i denne stunden.
For første gang inneholder for øvrig utstillingen et NFT-verk. NFT (non-fungible token) er i utgangspunktet et digitalt, unikt bevis på eierskap over noe som ikke er fysisk. Det kan være digitale filer som lyd, videoer, gjenstander i videospill – eller kunstverk.
Det er Lars Kjemphol som står bak NFT-loopen «Saturn fortærer sin sønn».
Krig og klima
Ifølge arrangøren virker det som ganske mange er ferdig med pandemi og tematikken rundt, mens Ukraina-krig, energikrise og klimaproblematikk er mer aktuelle tema.
Blant annet belyses miljøkamp i videoverket «Å stille seg i veien» av Thomas Østbye. I et annet rom har Erlend Rødsten to verk som må ses i sammenheng. «Vedovn» er en klassisk kakkelovn – utformet i tre. I hjørnet ved siden av er verket «Kryptoved»: en stabel bestående av vedkubber som er tørket med overskuddsvarmen fra et norsk datasenter som utvinner kryptovaluta, en omdiskutert og svært energikrevende prosess.
I fjor hadde høstutstillingen sitt høyeste besøkstall på ti år. Mer enn 27.000 tok turen innom, tross koronarestriksjoner.
Høy takhøyde, nye rammer
Fredag er det åpningsarrangement for kunstnere og spesielt inviterte, mens dørene åpnes for publikum lørdag. Kommunikasjonsrådgiver Håvard Holmefjord i Norske Billedkunstnere sier det er gjort flere nye grep med utstillingen i år med hensyn til rom, arkitektur og visning.
– Juryen prøver å formidle noe med måten verkene er utstilt, sier Holmefjord, og trekker som eksempel fram at de er gått bort fra kinoframvisninger av videokunst. I stedet er det satt opp båser der publikum selv kan velge og sette i gang visninger.
– Det er veldig mange gode verk, mange fine workshops og performances som skiller seg ut. Det er absolutt rom for flere ulike opplevelser på denne utstillingen.
– Det er stor interesse rundt dette, naturlig nok, siden det er første gang på flere år med mulighet for å ha så mange som vi ønsker og avholde arrangementet slik vi vil, sier Holmefjord.
Fakta om Høstutstillingen 2022
- Den første Høstutstillingen var i 1882.
- I 1884 inngikk billedkunstnerne en avtale med staten om årlig tilskudd, som sikret økonomien. Fra da av ble utstillingen en årlig nasjonal kunstmønstring.
- Arrangeres for 135. gang på Kunstnernes Hus i Oslo.
- Det stilles ut 112 verk av 100 kunstnere eller kunstnergrupper.
- Verkene er valgt ut fra 2.350 søkere.
- Høstutstillingen er en salgsutstilling.
- Kulturministeren åpner utstillingen på arrangement for kunstnere og inviterte 9. septembe.r
- Åpen fra 10. september til 16. oktober for publikum.
(Kilde: Høstutstillingen)