Nasjonalmuseet kjøper opp åtte tidlige verk av fotokunstneren Lill-Ann Chepstow-Lusty
Fotografiene hennes forteller noe vesentlig om det å være menneske, lyder det fra kurator Eva Klerck Gange når Nasjonalmuseet nå kjøper opp tidlige verk av kunstneren Lill-Ann Chepstow-Lusty.
Hun regnes blant pionerene innenfor postmodernistisk fotografi, ifølge Uniforum , som er nettavisen til Universitetet i Oslo. De åtte tidlige verkene som Nasjonalmuseet har sikret seg, skal komplettere de rundt 30 fotografiene som museet fikk gjennom oppkjøpet av The Robert Meyer Collection i 2004.
– Lill-Ann er kjent for iscenesatte bilder med islett av humor og ironi. Et gjennomgående tema i hennes bilder er identitet i forhold til kjønn, kultur og det nasjonale, uttaler Klerck Gange.
Fire av bildene som nå er i Nasjonalmuseet eie ble stilt ut i 1986 på Café Vära, etter at Chepstow-Lusty to år tidligere var første kunstner som stilte ut på Blitz. Men allerede i 1980 stilte hun ut tre studentarbeider på en utstilling viet 35 kvinnelige kunstnere i London i regi av Institute of Contemporary Art.
– Utstillingen vakte enorm oppmerksomhet, og køen gikk fra ICA til Trafalgar Square, minnes Chepstow-Lusty.
Men Nasjonalmuseet kan ikke love at det blir en mulighet for publikum å beskue fotografiene hennes samlet. Det avhenger ifølge Uniforum av museets programmering, selv om Eva Klerck Gange er klar på at publikum setter pris på Lill-Ann Chepstow-Lustys bilder.
– Dette er fotografier som får mye oppmerksomhet når de blir presentert på nettsidene våre. Det handler om hennes evne til å kombinere alvor og humor. Hennes popularitet som fotokunstner skyldes også at hun helt siden starten av sin karriere som fotokunstner, har vært utrolig treffsikker i sin beskrivelse av dagsaktuelle trender og temaer i samtidskulturen, slår museumskuratoren fast.
Lill-Ann Chepstow-Lusty mottok i 2018 det som regnes for å være Norges mest prestisjetunge fotopris, Preus' minnepris.