Fra forestillingen «Lumi» som begeistret både babyer og en anmelder – som igjen begeistret en jury.

Foto
D. Matvejev / Dansens Hus

Babydans-anmeldelse kåret til Årets kritikk

Publisert: 25. mai 2020 kl 13.46
Oppdatert: 25. mai 2020 kl 13.46

Tre tekster var nominert og knivet om et reisestipend pålydende 15.000 kroner.

Det var Hedda Fredly og hennes anmeldelse «Lumi er en boost for babyers selvfølelse», (publisert på Periskop.no 5. november 2019) som trakk det lengste strået.

«I Lumi er konvensjonen som handler om nærvær og lydhørt samspill dratt så langt som jeg aldri har opplevd det før», kvitterte hun blant annet i teksten som gikk til topps.

«Dans for spedbarn er en krevende øvelse, både for utøvere og kritikere. Denne teksten er fascinerende nær og kompetent, tilnærmingen er både grundig og åpen», mener juryen.

Norsk kritikerlag, Festspillene i Bergen og Norsk teater- og orkesterforening (NTO) samarbeider om Årets kritikk, en kåring av årets beste kritiske tekst eller radiomanus om utøvende kunstuttrykk.

Også Filip Roshauw var nominert med teksten «Hvorfor så retro?», publisert på Periskop.no 14. november 2019. Det var også Magnus Andersson med «Perfekt for Wagner», publisert i Klassekampens musikkmagasin 12. august 2019.