– Norges politikk må henge bedre sammen
Oslo, 4. mars 2022: Artisten «Inkognito» har fjernet seg fra rampelyset, og opptrer i stedet i mørket på galleriet på Riksscenen i Oslo, slik at ingen kan se hvem hun er. Derfra synger hun om kjærligheten til hjemlandet.
Inkognito var en del av regjeringsapparatet i Afghanistan, og klarte så vidt å slippe ut av landet etter at Taliban overtok. Nå er hun på Fri kunst-konferansen i Oslo, som Safemuse arrangerer, sammen med initiativet ELLA og nettstedet Ballade. Safemuse setter kunstnerisk ytringsfrihet på dagsordenen gjennom ulike prosjekter og samarbeid. Tidligere i år publiserte Safemuse en utlysning av to plasser til sin nye residensordning for å støtte utsatte kunstnere som trenger et trygt oppholdssted for å utvikle og utøve sin kunst. Arbeidet med å etablere en fast, trygg residens i Oslo har pågått over lang tid og fra 2022 har Safemuse støtte fra Oslo kommune til dette. Prosjektet vil støtte opp under den frie kunsten ved å skape trygge arbeidssteder for truede, sensurerte og forfulgte kunstnere fra hele verden.
Temaet på Fri kunst-konferansen var fri bevegelse av kunst og kunstnere, og hvordan vi kan bidra til at Norge oppfyller UNESCO-konvensjonen om kulturelt mangfold. I denne fastslås at industriland skal legge til rette for kulturutveksling med utviklingsland ved å tilstå, gjennom hensiktsmessige institusjonelle og juridiske rammeverk, fortrinnsbehandling av kunstnere, andre kulturarbeidere og utøvere ved visumbehandling, så vel som av kulturvarer- og tjenester fra utviklingsland.
Visumutfordringer
Organisasjonen ønsker å sikre at kunstnere og kulturarbeidere internasjonalt har mulighet til å forflytte seg fritt og kan samarbeide på tvers av grenser. En rekke aktører i kunst- og kulturverdenen opplever store utfordringer med visum når artister og kulturarbeidere skal inviteres både kortere og lengre opphold.
Vi legger opp residensprogrammer for at kunstnerne skal få komme, men så får de likevel avslag
Når de ikke får visum, hindres den kunstneriske friheten og utveksling av idéer. Dette fører til at kunsten ikke får utviklet seg eller bli sett, hørt og opplevd, også utenfor sin egen kulturelle kontekst. Spesielt er det viktig at kunstnere fra land i sør i økt grad får delta i utveksling, og får utviklet sitt arbeidsmarked samt vist sin kunst i Norge, i Europa og i resten av den vestlige verden, mener Safemuse.
Daglig leder i Safemuse, Jan Lothe Eriksen, er fornøyd med både konferansen og med signalene han har fått fra kulturminister Anette Trettebergstuen, som også deltok. Men han er frustrert over reglene som ble innført rundt 2015, som kompliserte situasjonen ytterligere for kunstnere på flukt.
– Vi legger opp residensprogrammer for at kunstnerne skal få komme, men så får de likevel avslag. Fra 2015 ble dette langt mer komplisert. Det er Schengen-avtalen som vanskeliggjør prosessen med at kunstnerne skal få komme inn i Norge, fra land UDI mener kunstneren antakelig ikke ønsker å dra tilbake til. De mangler såkalt returforutsetning, forklarer han.
I dag stemmer dessverre ikke Utenriksdepartementets strategi på dette området overens med Justisdepartementet og UDI sin praksis
Tidligere kunne Safemuse snakke med ambassadene. Det nytter ikke lenger. Lothe Eriksen forteller om den sudanske artisten og aktivisten Alaa Salah, som skulle opptre i Harstad. Under revolusjonen i Sudan ble hun kalt «den hvite dronning». Det viste seg at Norge hadde satt ut behandlingen av hennes visumsøknad til den svenske ambassaden. Da fikk hun avslag.
– Det ironiske her er at hun var Sveriges gjest i Sikkerhetsrådet i FN en ukes tid etter at hun skulle ha vært i Harstad. Der fikk hun fremføre det samme budskapet hun hadde planlagt i Norge, sier han.
Skal ha fortrinnsrett
I 2005 ble UNESCO-konvensjonen om kulturelt mangfold vedtatt. Denne er ratifisert av Norge og de aller fleste vestlige land. Den handler om å verne og fremme et mangfold av kulturuttrykk. Industriland skal legge til rette for kulturutveksling fra utviklingsland, slik at kunstnere fra utviklingslandene får fortrinnsrett i behandlingen av visum.
– I dag stemmer dessverre ikke Utenriksdepartementets strategi på dette området overens med Justisdepartementet og UDI sin praksis. Norges politikk må henge bedre sammen. I Hurdalsplattformen står det at arbeidet med forfulgte kunstnere skal styrkes, så jeg velger å være positiv i forhold til fremtiden, sier Lothe Eriksen.
Kulturministeren ga det samme signalet på konferansen: Dette arbeidet er viktig, og mangfold kan ikke eksistere i et vakuum.
For å finne løsninger på dette problemet har Safemuse har bedt Justisdepartementet om et møte, der en regelendring i samsvar med UNESCO-konvensjonen skal diskuteres. Det skjer 24. mars.
– Dette er viktig for oss. Vi har fått penger fra Oslo kommune til en residensordning (1,4 millioner, journ.anm.), men den er ikke mye verdt hvis kunstnerne ikke kan komme inn i landet.
På Stortinget er alle partier, minus Frp, også positive til Safemuse sin virksomhet. Ytringsfriheten står høyt i Norge, og kunstnere står som ytrere i første rekke i endringsprosesser.
– Det er positivt at regjeringen løfter frem kunstnere som ytringsforkjempere, sier Lothe Eriksen.
Mange søkere
Når Safemuse får inn to kunstnere i residens, i samarbeid med Nordic Black, skjer det etter en omhyggelig søknadsbehandling. Hele 142 kunstnere fra hele verden har søkt. Det viser hvor stort behovet er, påpeker Safemuse-sjefen.
– Afghanske kunstnere vil ikke få visum. Søknadene deres må behandles på en annen måte, eksemplifiserer han.
Selv om den nye regjeringen og Kulturdepartementet ikke fikk på plass penger som kan hjelpe Safemuse sitt arbeid i sitt første budsjett, er Lothe Eriksen positiv til det neste Statsbudsjettet:
– Når Trettebergstuen sier «dette må vi få til», og det står tydelig i Hurdalsplattformen at det kommer utveksling mellom land i sør og norske kunstnere, har vi grunn til å være optimister, mener han.
Tungrodde prosesser uten resultater
Frem til i dag har prosessene med å få kunstnerne hit vært svært tungrodde. Lothe Eriksen forklarer:
– Vi får først kontakt med en musiker, legger penger på bordet (2,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden, journ.anm.), skaffer dem et sted å bo, avtaler med andre musikere eller kunstnere, sender søknad om visum og mottar avslag. Alt rakner. Så starter vi prosessen på nytt. Disse kunstnerne holder et svært høyt nivå. Derfor er disse også viktige for oss, slik at norsk publikum og samarbeidende kunstnere kan få den inspirasjonen de kan gi oss.
Jan Lothe Eriksen forteller at tidligere kulturminister Abid Raja også var positiv til å støtte Safemuse sitt arbeid, men han fikk ikke gjennomslag for dette i regjeringen.
– Trine Skei Grandes kulturmelding la stor vekt på ytringsfrihet, sier han.
I Oslo har kommunen gitt et tydelig signal om at det Safemuse holder på med er positivt. Safemuse har nå besluttet hvilke kunstnere som skal inviteres til den nye residensordningen. Navnene kan imidlertid ikke offentliggjøres på grunn av artistenes sikkerhet.
– Men jeg kan love deg at dette er flotte kunstnere, smiler Lothe Eriksen.