Hege Knarvik Sande bytter nå beite fra Norsk kulturforum (NOKU) til Danse- og teatersentrum.
Foto
Kristoffer Eliassen
Kulturell selvangivelse

NOKU-sjef Hege Knarvik Sande

Publisert: 16. desember 2020 kl 01.56
Oppdatert: 16. desember 2020 kl 15.30

Hvis regjeringen øker kulturbudsjettet med 100 millioner. Hvordan vil du fordele midlene?

Jeg ville brukt 100 millioner til å styrke den kulturelle grunnmuren ute i kommune-Norge. At alle i hele Norge skal ha tilgang på kunst og kultur, har vært en av våre viktigste målsettinger med kulturpolitikken, men sannheten er at slik er det ikke i dag.

Bør bevilgningene til kultur økes, eller må vi innstille oss på reduserte bevilgninger til kultur når eldrebølgen ruller inn over de offentlige budsjettene?

Politisk er det fortsatt mulig å prioritere kultur i de offentlige budsjettene, selv om de offentlige budsjettene blir mindre. Å prioritere kulturen er viktig. Felleskapet og de møteplassene som kulturen skaper vil være vesentlig i et fremtidig samfunn.

Hva er pluss og/eller minus med Abid Raja som kulturminister?

Abid Raja har virkelig hatt store sko å fylle. Trine Skei Grande kunne kunst- og kultursektoren inn og ut. Da Raja ble kulturminister var det åpenbart at han ikke hadde på langt nær den samme kunnskapen, men pandemien har tvunget ham til å sette seg inn i feltet. Han har til slutt klart å skape gode ordninger for sektoren i en veldig krevende tid.

Satser forlagene for mye på bestselgende forfattere?

Bestselgerforfattere fortjener en plass i offentligheten, men disse forfatterne og forlagene må også være solidariske med hele feltet for at de gode norske ordningene skal kunne vedvare. Bokhandlene kan gi en bredere profilering av smalere forfattere og forlag – som ofte kan drukne blant fokuset på bestselgerne i butikken, eller ikke engang bli kjøpt inn.

Bør teatrene i større grad enn i dag sette opp forestillinger med stor publikumsappell?

Teatrenes økonomi bør i mye større grad være mindre avhengig av publikumsinntekter, slik at de i større grad får eksperimentere kunstnerisk. I dag er institusjonsteatrene svært like, nettopp på grunn av finansiering og målstyring, og de balanserer mellom et bredt og smalt repertoar. De må få bygge opp en egen identitet og profil, og skape mangfold.

Du får velge én: Hvilken kultursak / kulturform / hvilket kulturarrangement fortjener mer oppmerksomhet?

Da vil jeg trekke frem Norsk kulturforums egen storslåtte nysatsing: Kulturytring Drammen, som skal bli Norges første kulturpolitiske møteplass. En Arendalsuke for kultur, der vi samler hele kultur-Norge i Drammen 21.- 23. juni 2021 – velkommen!

Hvilke kulturelle opplevelser eller verk vil du anbefale til andre? Det kan være alt fra bøker og film til teater, musikk, plater og kulturopplevelser.

TV-serie: «Babylon Berlin» på NRK. Til og med i sin tredje sesong fortsetter den å overraske i historiefortelling og estetikk.

Kunstutstilling: Utstillingen med arbeidene til den samiske kunstneren Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš på Henie Onstad. I møte med kunst og kulturelle opplevelser liker jeg å bli overrasket.

Bok: Boken «Året med tretten måneder» av Åsa Linderborg. Boken gav meg helt nye perspektiver på mediedekningen og ytringsrommet av Metoo i Sverige, og i Norge.

Opera: «Tolvskillingsoperaen» av Bertolt Brecht på Det Norske Teatret, med Tore Vagn Lid som regissør. Det er denne jeg har sett mest frem til, men som jeg ennå ikke har opplevd på grunn av utsettelser i forbindelse med Covid-19.

Podkast: Podkasten «The Rabbit Hole» i The New York Times. Denne podkasten synliggjør internetts påvirkning på oss og samfunnet.

Hvis du må velge?

 

Teater - Rockekonsert

Karl Ove Knausgård - Sigrid Undset

Kino - Netflix

Øl - Vin

Papirbok - E-bok

På scenen - I salen

Beatles - Rolling Stones

Vernissasje - Fotosafari

Vebjørn Sand - Bjarne Melgaard

Opera - Country

 

Kulturell selvangivelse
søn 20.02.2022 23:47

Kulturell selvangivelse er en ny spalte der Kulturplot stiller spørsmål om kulturpolitikk og kulturinteresser til personer som engasjerer seg i norsk kulturliv.