Illustrasjonsbilde.

Foto

Vidar Ruud / NTB

Stor økning i billettpriser: – Det er uheldig

Publisert: 22. mars 2023 kl 10.54
Oppdatert: 22. mars 2023 kl 11.53

 – Det er uheldig, men ikke overraskende.

Det sier Ingrid E. Handeland, som er direktør i Norsk Publikumsutvikling (NPU).

– Det er nok ingen i kulturlivet som skor seg på prisøkningen, for å si det sånn, legger hun til.

Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå­ har prisene på kulturtjenester steget mye det siste året.

Ingrid E. Handeland er direktør i Norsk Publikumsutvikling (NPU).

Foto

Tale Hendnes

Mens den generelle prisutviklingen på varer og tjenester ellers i samfunnet har steget med 6,3 prosent, steg prisene på kultur cirka 12 prosent i samme periode – altså nesten dobbelt så mye. Det skriver NRK.

Vanskelig økonomisk situasjon

Hans Ole Rian, som er forbundsleder i kunstnerorganisasjonen Creo, mener at prisene på kultur har vært kunstig lave fordi det under pandemien ikke var prisøkning på 2–3 år.

– I tillegg har strøm, mat og lån blitt dyrere og kunstnere skal ha inntekt for å betjene dette. Og så har teknisk utstyr som kulturbransjen er helt avhengig av blitt veldig mye dyrere, sier Rian til NRK.

Flere i kultursektoren opplever det samme.

Ifølge en rapport gjennomført av Norges museumsforbund i andre halvdel av 2022 ble det kjent at flere av museene i Norge opplever at de er i en krisesituasjon.

Strømkrisen og økning i prisene har gjort at en rekke norske museer har måttet redusere kostnader.

– Strømkrisen og økning i prisene på materialer, varer og tjenester, samt drivstoff til bil og båt, merker mange av medlemmene godt, forteller generalsekretær i Norges museumsforbund, Liv Ramskjær, til Samtiden.

Færre oppsøker kulturtilbud

 

­En ny undersøkelse Norstat har gjort viser at 44 prosent av de spurte svarer at de bruker kulturtilbud sjeldnere i dag enn de gjorde før.

Dette skyldes delvis den økonomiske situasjonen: 23 prosent svarer at grunnen er at det er blitt så dyrt, og 12 prosent svarer at de er i en endret økonomisk situasjon.

21 prosent oppgir også «endret livssituasjon» som begrunnelse for hvorfor de sjeldnere benytter seg av kulturtilbud.

Creo frykter at det kan bli et klasseskille mellom de som har råd til å oppleve kultur og de som ikke har det.

– Vi er bekymret for at vi får stadig flere som ikke har råd til å delta i kulturlivet, både foran og bak scenen. Vi er særlig redde for at det er mange som ikke har penger til å sende barna på kulturskolen og andre aktiviteter.