Ny rapport viser «dramatiske og urovekkende» konsekvenser for kultursektoren
Én av fire sceneteknikere sluttet i bransjen under pandemien, viser en ny rapport, «Forestillingen er avlyst», som ble lagt frem i dag.
Samtidig svarer over halvparten av arrangørene at det er sannsynlig at planlagte arrangementer ikke kan gjennomføres i 2022 på grunn av mangel på folk.
Vi er ikke friskmeldt. Det bekrefter denne rapporten svært tydelig.
Rapporten er gjennomført av Telemarksforskning på oppdrag fra Kulturrom og kartlegger kompetanseflukten fra den scenetekniske delen av kulturbransjen under pandemien.
– Denne rapporten peker på noen dramatiske og urovekkende konsekvenser som det vil ta lang til å reversere, sier Karen Sofie Sørensen, daglig leder i Kulturrom, til KulturPlot.
– Tegner et utfordrende bilde
Sørensen sier at det vil kreve at en samlet bransje igangsetter tiltak på både kort og lang sikt for både å rekruttere nye inn i bransjen og sikre at folkene med sin unike kompetanse forblir i yrket.
– Det er avgjørende for landets kulturaktører at det finnes teknikere innen både lyd, lys, AV og rigg for å kunne gjennomføre sine arrangementet, sier hun.
– Teknikermangel kombinert med økte priser for teknisk personell og utstyr tegner et utfordrende bilde for særlig de mindre kulturarrangørene og frivillig kulturliv i tiden framover.
– Vi er ikke friskmeldt
Rapporten ble lansert på Victoria Nasjonal Jazzscene i dag, der blant andre statssekretær i Kulturdepartementet, Odin Adelsten Aunan Bohmann, deltok.
Han håper kulturlivet vil komme styrket ut av de siste to årene, men medgir at de ikke er der ennå.
– Vi er ikke i mål. Vi er ikke friskmeldt. Det bekrefter denne rapporten svært tydelig, sier han, og legger til:
– Rapporten er en tydelig bestilling til regjeringen og til bransjen, den viser med store bokstaver noen av de utfordringene vi har foran oss.
Han deltok også i en panelsamtale med Tone Østerdal fra Norske Kulturarrangører, Simon Eraker fra Bransjeforeningen for sceneteknisk produksjon og Sonic city, Christine Thomassen i Creo og Sigri Hovde, lydtekniker i Bergen Ento, som alle var enige om at rapporten, dessverre, ikke kom med overraskende tall.
– Nå må alle aktører som kan ta ansvar, ta ansvar. Skuta må snus raskt, og vi har ikke tid til å vente, understreker Thomassen.
Del av løsningen på problemet
Deler av rapporten fokuserer på hvilke tiltak som kan bøte på problemet. For å rekruttere nye teknikere til bransjen, foreslår forfatterne blant annet å etablere lærling- og mentorordninger og praksisplasser blant annet gjennom Nav.
I Kulturrom har de allerede igangsatt noen tiltak og ansatt en ettårig prosjektmedarbeider som skal jobbe utelukkende med rekruttering, praksisplasser og andre tiltak for å hjelpe bransjen i tiden framover, forteller Sørensen.
Høsten 2023 skal også en ny utdanning innen sceneteknisk produksjon ved Fagskolen i Oslo starte, som kom på bakgrunn av et felles initiativ fra Creo, Virke og Fagskolen i Oslo.
– Opprettelsen av en fagskoleutdanning for teknikere fra høsten 2023 vil være et svært viktig ledd i å gjøre yrket mer attraktivt og formalisere kompetansen, sier Sørensen til KulturPlot.
Teknikermangel kombinert med økte priser for teknisk personell og utstyr tegner et utfordrende bilde.
– Situasjonen er kritisk. Vi hører stadig om prosjekter som sliter med å få nok folk, utleiebedrifter som sliter med å fine nye ansatte og frilansere, forteller Hans Peter Jenssen, som er fagansvarlig for den nye utdanningen.
Han forteller at den scenetekniske bransjen har manglet en utdanning i flere år, og i lys av pandemien, hvor flere enn noen gang har forlatt bransjen, slik rapporten også viser, er rekrutteringsbehovet prekært.
– I tillegg er det stadig behov for ny og økt kompetanse, da prosjektene og teknologien stadig blir mer komplisert og kravene fra kunder og publikum stadig blir høyere. For å sikre en levedyktig bransje i mange år fremover er det helt essensielt at man får på plass en utdanning som sikrer påfyll av nye talenter samt videreutvikling av de som allerede har noen år i bransjen.