Flere kulturinstitusjoner melder at pandemien har blitt en bremsekloss for arbeidet med mangfold. Her: Skuespillerne Mona Huang Høivik og Christian Eidem i Det Norske Teaters digitale oppsetning av «Bienes historie». Stykket er basert på Maja Lundes prisvinnende bok med samme tittel.

Foto

Erik Berg / Det Norske Teater

Utsetter arbeid mot diskriminering til etter koronaen

– Likestillingen får vikeplikt

Publisert: 5. februar 2021 kl 12.57
Oppdatert: 9. februar 2021 kl 10.39

Bedrifter over hele landet er i disse dager i ferd med å utarbeide årsrapporter. Blant det som skal redegjøres for er mangfolds- og likestillingsarbeidet.

Fra og med 2020 er kravet til bedrifters likestillings- og mangfoldsarbeid strammet inn gjennom den såkalte aktivitets- og redegjørelsesplikten. Alle norske bedrifter er pålagt å jobbe aktivt for å fremme likestilling og hindre diskriminering, men for 2020 er altså kravet om rapportering skjerpet.

Det vil blant annet si at bedrifter må rapportere om framdriften i arbeidet mot diskriminering og opplyse om den faktiske tilstanden når det gjelder kjønnslikestilling. I tillegg er kravet om å kartlegge lønn og ufrivillig deltidsarbeid skjerpet.

I årets statsbudsjett har regjeringen også satt av 80 millioner kroner til en satsning på å øke mangfoldet i norske kulturinstitusjoner.

KulturPlot har vært i kontakt med ni kulturinstisjoner, som alle viser til at det jobbes med forskjellige strategier for likestilling og mangfold. Koronakrisen har likevel satt sitt preg på arbeidsprosessen.

– Pandemien har gjort det nødvendig å takle akutte og særs alvorlige hendelser som har gjort omstillinger og nye grep mer relevant i andre deler av organisasjonen. Det betyr ikke at ikke likestilling har vært en del av driften, men arbeidet med konsekvensene av pandemien har vært langt høyere prioritert, naturligvis, sier informasjonssjef Ida Michaelsen ved Det Norske Teatret.

Det Norske Teatret har i mange år jobbet systematisk med å styrke mangfoldet på norske scener og i publikum. Høsten 2012 startet blant annet teatret opp bachelorstudiet Det Multinorske, for skuespillere med familiebakgrunn utenfor Europa. Satsingen ble videreført i fjor høst, denne gangen med regissørene og scenografene i sentrum. I tillegg er Det Norske Teatret i gang med en omstrukturering, der ambisjonen er å styrke arbeidet med å minimere diskriminering.

Men selv om teatret har styrket og omorganisert avdelingen som arbeider med disse sakene, har pandemien gjort at andre, og langt mer akutte saker, har fått høyere prioritet i dette kriseåret.

Ifølge Michaelsen er krisen den mest alvorlige hendelsen i fredstid som har truffet teatret siden det ble stiftet for 108 år siden.

Foto

(Foto: Rune Bendiksen)

Avlyste arrangementer og utsatt strategiarbeid

Også kommunikasjonssjef Ole-Morten Vestby ved Den norske opera & ballett opplyser om utsatte planer for likestillingsarbeidet:
 
– Vi er klar over at vi har en utvidet aktivitetsplikt når det gjelder likestilling i arbeidslivet, og vi vil innarbeide rutiner for hvordan vi skal undersøke og dokumentere dette fremover slik loven beskriver. På grunn av koronapandemiens innvirkning på oss er ikke de nye rutinene etablert ennå, sier Vestby.

Direktør Ingrid Røynesdal i Oslo-filharmonien forteller at arrangementer for å inkludere barn og unge som et ledd i filharmoniens mangfoldsstrategi, har blitt avlyst.

– Vi arbeider med å treffe et stadig større og mer mangfoldig publikum, gjennom for eksempel bydelskonsertene våre og en rekke ulike produksjoner for barn. Mange gode produksjoner, også på dette feltet, ble dessverre kansellert i 2020, sier Røynesdal.

Ved Nasjonalmuseet er de i gang med å utvikle en ny mangfoldsstrategi for rekruttering, men også dette arbeidet har blitt utsatt. Planen er at strategien ferdigstilles før sommeren 2021.

– En konsekvens vi merker, er at noen tverrgående prosesser tar mer tid enn vi er vant til. Noe av det som har tatt lengre tid er arbeidet med mangfoldsstrategien. Det er ikke kun på grunn av covid-19, men det har vært en medvirkende årsak, sier konstituert administrasjonsdirektør ved Nasjonalmuseet, Miriam Nordgård.

Foto

Foto: Den norske ballett & opera

– Likestillingen får vikeplikt

– Én ting er at arrangementer er avlyst, men dette er symptomatisk, sier styreleder Thomas Walle i interesseorganisasjonen Balansekunst som jobber for økt mangfold og likestilling i kulturlivet.

Walle har lang erfaring med likestillingsarbeid og blant annet sittet i likestillingsutvalget fra 2012. Han er også ansatt som seniorrådgiver i museumsfag ved Musea i Sogn og Fjordane.

– Det er symptomatisk at dette arbeidet blir nedprioritert, på tross av et bredt engasjement. Det er forståelig, men problematisk at arbeidet stopper opp når ting blir krevende.

– På tross av store, statlige satsninger på likestilling og mangfold, får likestillingsarbeidet vikeplikt og man får ikke fulgt opp forpliktelsene man har, sier Walle.

Foto

Styreleder Thomas Walle i Balansekunst håper kulturinstitusjoner

Savner nytenking

Han presiserer at det er forståelig at arrangementer blir avlyst, og at strategier blir flyttet på. Likevel savner han nytenking rundt mangfoldsarbeidet.

– Jeg skal ikke si at det er lett å være i denne situasjonen. Men istedenfor å tenke at man ikke får gjort noe, kan man spørre seg hvordan man likevel får tilpasset arbeidet til situasjonen, sier Walle.

Han håper flere kulturinstitusjoner ser på mangfold og likestilling som en integrert forpliktelse i organisasjonen, fremfor et overskuddstiltak.

– Jeg håper vi kommer ut av denne situasjonen med ny giv til å skape bedre systemer for å ivareta hele fellesskapet, sier Walle.

Dette gjør kulturinstitusjonene for å øke mangfold og likestilling
 

KulturPlot har vært i kontakt med ni kulturinstitusjoner for å høre hvordan de jobber med det skjerpede kravet om rapportering av framdriften i arbeidet mot diskriminering. Under kan du se en full oversikt over deres svar.

NATIONALTHEATRET

  • Iverksatt tiltak for å sikre oppfølging av tilfeller av trakassering

  • Styrket medvirkning av tillitsvalgte og vernetjensten

  • Er i gang med å utvikle arbeid med mangfold i den kunstneriske produksjonen og den offentlige debatten

  • Jobber med bevisstgjøring av ledere og medarbeidere

  • Ser på muligheten for å kartlegge mangfoldet i teatret og er på utkikk etter et forsknings-/analysemiljø som kan bistå arbeidet

  • Gjennomgår rekrutteringsarbeidet

NASJONALMUSEET

  • Startet i 2020 en prosess for å utarbeide en mangfoldsstrategi for rekruttering som skal ferdigstilles før sommeren 2021

  • Innførte i 2020 nye varslingsrutiner med raskere oppfølging av saker

  • Løfter frem kvinnelige kunstnere: I 2020 var 53 prosent av de innkjøpte verkene produsert av kvinnelige kunstnere

  • I 2021 skal Nasjonalmuseet oppdatere sin likestillingspolicy som skal ivareta elementene aktivitets- og redegjørelsesplikten

  • Gjennomført evaluering av utlysningstekster

  • Monitorering av lønnsstatistikk

  • Rutiner for å følge opp ansatte i permisjon

  • Måler fortløpende effekten av arbeidet med likestilling og antidiskriminering

NASJONALBIBLIOTEKET

  • Målrettet arbeid for å motvirke diskriminering og for å sikre likestilling og mangfold

  • Leverte i 2019 betydelig over regjeringens målsetting for Inkluderingsdugnaden

  • Kartlegginger og medarbeiderundersøkelser

  • Konkrete prosedyrer for tilsettinger som jenvlig gjennomgås med ledere

  • Jevnlig gjennomgang av rutiner for å undersøke om de fungerer for ulike grupper ansatte og arbeidssøkere, eksempelvis for personer med nedsatt funksjonsevne

  • Holder god oversikt over kjønnsfordelingen

  • Holder god oversikt over lønnsforhold

  • Holder god oversikt over arbeidstid – Nasjonalbiblioteket ansetter veldig få i deltidsstillinger

  • Fører statistikk over permisjonsuttak, for eksempel foreldrepermisjon, sykefravær, fravær på grunn av sykt barn – også pandemirelaterte 

  • Holder oversikt over personalpolitiske satsninger, for eksempel seniorpolitiske tiltak og kompetansetiltak

  • Skal utarbeide en modell for å risikoanalysere områdene diskriminering, mangfold og likestilling. Denne skal, sammen med kartlegging av nåsituasjonen, danne grunnlag for eventuelle nye tiltak

DEN NORSKE OPERA & BALLETT

  • Forbedret varslingsrutiner

  • Lønnssystemer som tilrettelegger for kjønnsnøytral avlønning

  • Ballettsjef Ingrid Lorentzen har sammen med Talent Norge og Norsk Tipping lansert et program for kvinnelige koreografer og skapende dansekunstnere

  • Deltar i et nytt prosjekt med Norges Fotballforbund OBOS, Norsk Tipping og ÆRA kalt «Utenforfloken» som jobber for å forhindre at barn og unge faller utenfor

  • Representerer over 40 nasjonaliteter blant de ansatte

  • Samarbeidsprosjekter med skoleverket

DEN NATIONALE SCENE

  • Bevisste valg ved rekrutteringer innen alle fagområder for økt likestilling og mangfold, både i forbindelse med nye faste stillinger og midlertidige stillinger og roller

  • Arbeidet strategisk med likestilling i en årrekke

  • Skal øke tiltak overfor ansatte og publikum med tanke på mangfold

  • Økt satsning på DNS& (arrangement med mer) som skal bidra til økt kulturelt mangfold både på scenen og i publikumsbredde

BERGEN FILHARMONISKE

  • Alle ansettelser av musikere skjer etter prøvespill bak skjermbrett, noe det er lang tradisjon for. Det betyr konkret at ansettelsene skjer anonymt og at det kun er den kunstneriske kvaliteten som er avgjørende for ansettelse, og som dermed ikke påvirkes av andre forhold som kjønn, etnisitet, alder og så videre

  • Utlysningene av musikerstillinger har globalt nedslagsfelt, og filharmonien representerer mer enn 20 nasjonaliteter

  • Bevisst mål om å ha 50/50 kjønnsfordeling blant ledende stillinger i orkesteret

  • Bevisst mål om å ha 50/50 kjønnsfordeling blant institusjonens ledergruppe og organisasjonen som helhet

  • Minimalt med deltidsstillinger

  • Igangsatt prosess for å utvikle en egen strategi for likestilling, mangfold og inkludering

KILDEN KULTUR- OG KONSERTHUS

  • Retningslinjer og policy forutsetter likebehandling av ansatte uavhengig av kjønn med hensyn til lønn, avansement, utdanning og arbeidsforhold ellers

  • Andelen kvinner blant de faste ansatte var på ca. 45 prosent i 2019

  • Styret har en kvinneandel på 44 prosent

  • Sørger for at repertoaret gjenspeiler et kulturelt mangfold, gjennom verkenes opphav, historiene som fortelles og mangfoldet av utøvere som er involvert

  • Har som mål å bli ledende i mangfoldsarbeidet blant norske kulturinstitusjoner

  • Bevisste strategier som dialogmetodikk for å motvirke utenforskap, fremme integrering og sosial verdiskaping

  • I 2019 gjorde Kilden satsninger rettet mot alle aldre, kriminalitetsutsatt ungdom, ungdom med psykiske og fysiske funksjonsnedsettelser og andre marginaliserte grupper av både unge og voksne

  • Er i gang med å iverksette tiltak i tråd med den styrkede aktivitets- og redegjørelsesplikten for 2020

DET NORSKE TEATRET

  • Er i gang med en omstrukturering av organisasjonen med en ambisjon om å styrke arbeidet med å minimere diskrimineringsgrunnlaget

  • Arbeidet systematisk med likestilling, mangfold og representasjon i flere år

  • Like mange kvinner som menn er ansatt i virksomheten

  • I ledergruppa og blant mellomlederne er det også sikret god kjønnsbalanse – og aldersbalanse

  • Gjennomsnittslønnen er omtrent lik for begge kjønn

  • Systematisk og forebyggende arbeid mot trakassering

  • Vedtatt etiske retningslinjer for alle som arbeider ved teatret

  • Startet høsten 2012 et eget bachelorstudie – Det Multinorske – for skuespillerstudenter med familiebakgrunn utenfor Europa. Mangfoldet ved norske scener, i norsk film- og tv-produksjon er vesentlig høyere som resultat av satsningen

  • Etableringen av Rommen Scene i Groruddalen hvor det samarbeides med de lokale kreftene for å vise frem et mer mangfoldig Oslo

  • Høsten 2020 innførte Det Norske Teatret en ny satsing gjennom Det Multinorske, og denne gangen skal det arbeides med å øke mangfoldet blant regissører og scenografer

OSLO-FILHARMONIEN

  • Forsøker å gjøre en innsats for å inspirere til større representasjon av minoriteter i orkesteret gjennom eksterne samarbeidspartnere og prosjekter

  • I 2020 har filharmonien bedret kjønnsbalansen i både råd og utvalg

  • Holder bydelskonserter for å treffe et større og mer mangfoldig publikum

  • Ansatt egen produsent som jobber kun med barn og unge, mangfold og skoleprosjekter og prioritert satsninger på blant annet Haugenstua, Holmlia og Hovseter i Oslo

  • Økt andelen kvinner i orkesteret og i sentrale posisjoner

  • I ferd med å utvikle et repertoar og publikumsprosjekt som har som formål å nå barn, unge og familier, med et spesielt fokus på minoriteter